نباید از خسته بودن خود شرمنده باشی بلکه فقط باید سعی کنی خسته آور نباشی.
خوش آمدید - امروز : شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

خواص و مضرات روغن کرچک | اثرات ضد التهابی مؤثر روغن کرچک

خواص و مضرات روغن کرچک | اثرات ضد التهابی مؤثر روغن کرچک

دانه کرچک , سم دانه کرچک , دانه گیاه کرچک

  1. اثرات ضد التهابی مؤثر روغن کرچک

اسید ریسیولینیک، اسید چرب اصلی موجود در روغن کرچک دارای خواص ضد التهابی چشمگیری است. مطالعات نشان داده است که وقتی روغن کرچک به طور موضعی استفاده می شود، التهاب را کاهش می دهد و باعث کاهش نیز درد می شود.

ویژگی های کاهش درد و ضد التهابی روغن کرچک ممکن است به خصوص برای افرادی که دارای بیماری التهابی مانند آرتریت روماتوئید یا پسوریازیس هستند مفید باشد.

مطالعات علمی هم نشان داده است که اسید ریکینولیک موجود در روغن کرچک درد و تورم را کاهش می دهد.

یک مطالعه نشان داد که درمان با ژل حاوی اسید ریکینولیک منجر به کاهش قابل ملاحظه ای درد و التهاب پوست در مقایسه با سایر روش های درمانی شده است.

با توجه به پتانسیل روغن کرچک برای کاهش التهاب، خواص مرطوب کننده آن نیز ممکن است از پوست خشک و تحریک شده در کسانی که دارای پسوریازیس هستند کمک کننده باشد.

اگر چه این نتایج امیدوار کننده است، اما مطالعات بیشتری در مورد انسان برای تعیین اثرات روغن کرچک در شرایط التهابی مورد نیاز است.

  1. کاهش آکنه

آکنه یک بیماری پوستی است که می تواند سبب بروز انواع جوش ها شامل جوش های بزرگ و دردناک در صورت و بدن شود.

این مشکل پوستی شایع ترین مشکل در نوجوانان و بزرگسالان جوان است و می تواند آثار منفی بر اعتماد به نفس فرد داشته باشد.

روغن کرچک دارای چندین ویژگی است که ممکن است به کاهش علائم آکنه و حتی درمان آن کمک کند. تصور می شود که التهاب عامل رشد و شدت آکنه است، بنابراین استفاده از روغن کرچک برای پوست ممکن است به کاهش علائم التهاب کمک کند.

آکنه همچنین با عدم تعادل نوع خاصی از باکتری ها که معمولا بر روی پوست یافت می شود، شامل استافیلوکوک اورئوس همراه است. روغن کرچک داراي خواص ضد میکروبی است که ممکن است در هنگام بروز بیش از حد باکتری ها روی پوست، بر آنها تاثیر داشته و آنها را از بین ببرد.

یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داده است که عصاره روغن کرچک دارای قدرت قابل توجه ضد باکتری است که مانع رشد چندین باکتری از جمله استافیلوکوک اورئوس می شود.

روغن کرچک نیز یک مرطوب کننده طبیعی است، بنابراین ممکن است پوست ملتهب شده و متورم را در افراد مبتلا به آکنه درمان کند.

 

  1. مبارزه با قارچ

کاندیدا آلبیکن نوعی قارچ است که معمولا مسائل دندانی مانند رشد بیش از حد پلاک، عفونت لثه و عفونت های ریشه دندان را ایجاد می کند.

روغن کرچک دارای خواص ضد قارچی است و ممکن است به مبارزه با Candida کمک کند و دهان و دندان را سالم نگه دارد.

یک مطالعه نشان داد که روغن کرچک کاندیدا آلبیکن ها را از ریشه های دندان های آلوده پاک می کند.

همچنین بخوانید : خواص روغن سیاه دانه برای سلامتی

روغن کرچک ممکن است به درمان مشکلات مربوط به کسانی که پروتز دارند نیز کمک کند. یک وضعیتی است که کاندیدا در اطراف دندان مصنوعی جمع می شوند و ایجاد مشکل می کنند. این مسئله بیشتر در مورد افراد مسنی است که دندان مصنوعی دارند، دیده می شود.

مطالعه در ۳۰ سالمند مبتلا به استوماتیت، که یکی از مشکلات در حوزه دندان پزشکی است، نشان داد که درمان با روغن کرچک موجب بهبود علائم بالینی نشانه های استوماتیس، از جمله التهاب می شود.

مطالعه دیگری نشان داد که استفاده از مسواک زدن و خیساندن پروتز در محلول حاوی روغن کرچک باعث کاهش قابل ملاحظه ای در کاندیدا در افراد سالخورده می شود.

خوردن روغن کرچک , خوردن روغن کرچک برای زنان باردار , خوردن روغن کرچک برای کودکان

  1. کرچک مو و پوست سر شما را سالم نگه می دارد

بسیاری از مردم از روغن کرچک به عنوان یک تقویت کننده طبیعی مو استفاده می کنند. موهای خشک یا آسیب دیده به طور خاص می توانند از یک مرطوب کننده قوی مانند روغن کرچک بهره بگیرند.

استفاده از چربی های مانند روغن کرچک به مو به طور منظم، باعث لخت شدن مو، افزایش انعطاف پذیری و کاهش احتمال شکستگی می شود.

روغن کرچک ممکن است برای افرادی که دارای شوره سر هستند هم مفید باشد. همانطور که می دانید شوره یک وضعیت پوستی معمولی است که پوست سر خشک و پوسته پوسته می شود.

اگر چه علل مختلفی برای شوره سر وجود دارد، اما در حقیقت یک بیماری پوستی التهابی است و به علت توانایی روغن کرچک در کاهش التهاب، ممکن است استفاده از آن یک درمان مؤثر برای شوره سر محسوب شود.

علاوه بر این، مالیدن روغن کرچک به پوست سر، پوست خشک و تحریک شده را مرطوب نگه می دارد و ممکن است باعث کاهش خراش دادن پوست در هنگام خارش شود.


عوارض و اقدامات احتیاطی در مصرف روغن کرچک

بسیاری از مردم از روغن کرچک برای درمان انواع مشکلات استفاده می کنند، یا از طریق خوردن روغن و یا با استعمال خارجی آن و مالیدن به پوست، از مزایای آن بهره می گیرند.

اگر چه روغن کرچک به طور کلی مفید در نظر گرفته می شود، اما در برخی افراد ممکن است واکنش های جانبی و عوارض ناخواسته ایجاد کند.

مصرف روغن کرچک برای زنان باردار توصیه نمی شود و در صورت تمایل به استفاده حتما با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف بیش از اندازه روغن کرچک می تواند باعث اسهال شود: همانطور که گفتیم که مصرف روغن کرچک یک راه موثر برای کاهش یبوست است، اما اگر بیش از حد مصرف شود باعث اسهال می شود، و اسهال می تواند باعث کمبود آب بدن و اختلالات الکترولیتی شود.

روغن کرچک ممکن است واکنش های آلرژیک را به دنبال داشته باشد : در بعضی از افراد ممکن است هنگام استفاده از این روغن مغذی به پوست واکنش های آلرژیک ایجاد شود. پس توصیه می شود ابتدا سعی کنید یک مقدار کمی را به قسمتی از پوست تان بزنید و ببینید اگر پس از گذشت مدتی کوتاه التهاب یا خارش داشت، از مصرف آن به نواحی دیگر پوست خود خودداری کنید.

خواص و مضرات روغن کرچک | اثرات ضد التهابی مؤثر روغن کرچک