در این جهان، همواره برای كسانی كه از خطری بهراسند، خطری وجود خواهد داشت.
خوش آمدید - امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

اطلاعاتی در مورد فواید گوجه فرنگی – خواص کامل گوجه فرنگی

اطلاعاتی در مورد فواید گوجه فرنگی – خواص کامل گوجه فرنگی

خواص گوجه فرنگی , فواید گوجه فرنگی , خاصیت گوجه فرنگی

گفته شده گوجه فرنگی حدوداً از ۵۰۰ سال پیش از مسیح در جنوب مکزیک پرورش داده می‌شد. بومیان پوئبلو بر این باور بودند که کسانی که دانه‌ های گوجه فرنگی را مصرف می‌کردند با نیروهای خدایان متبرک می‌شدند. این گیاه از دو طریق وارد ایران شد: راه اول از طریق ترکیه و ارمنستان، و راه دوم از طریق سفرهای مکرر خاندان قاجار به فرانسه بود. نام اولیهٔ گوجه فرنگی در ایران بادمجان ارمنی یا رومی بود. در دوره قاجاریه، افراد خاندان معیری برای نخستین بار گوجه‌فرنگی را در مزرعه‌ای (که محوطهٔ فرودگاه مهرآباد کنونی است) پرورش دادند.

تاریخچه بوته گوجه فرنگی

 گوجه فرنگی (tomato) با نام علمی Solanum lycopersicum میوه‌ای سرخ‌ رنگ و آبدار از راسته بادنجان‌ سانان و تیره سیب‌ زمینیان است. این گیاه بومی آمریکای جنوبی و مرکزی است که طی دوره استعماری اسپانیا به سایر نقاط جهان منتقل شد. با وجود این که گوجه فرنگی در علم گیاه‌شناسی یک میوه تلقی می‌شود، اغلب به‌عنوان تره‌بار شناخته می‌ شود. انواع مختلف این گیاه امروزه در سراسر جهان پرورش داده می‌شود. این میوه امروزه به روش‌های مختلفی، به طور خام یا به‌ عنوان یکی از مواد لازم برای تهیهٔ غذا، انواع سس و نوشیدنی مصرف می‌شود و بخش مهمی از رژیم غذایی مردم بسیاری از کشورها را تشکیل می‌دهد. کشت و پرورش این گیاه به طور کلی، مساحتی حدود سه میلیون هکتار را به خود اختصاص داده است، که نزدیک یک‌سوم کل مساحت مختص به کشت تره‌بار در جهان است. شواهد ژنتیکی نشان می‌دهند که اجداد گوجه فرنگی گیاهانی خودرو و علفی بودند که میوه‌های کوچک سبزرنگی داشتند و در نقاط کوهستانی پرو می‌روییدند. تاریخ دقیق پرورش گوجه فرنگی برای اولین بار مشخص نیست. به نظر می‌رسد نخستین گوجه فرنگی پرورش‌یافته نوعی میوهٔ زردرنگ به اندازهٔ گوجه فرنگی‌های ریز گیلاسی بوده که توسط آزتک‌ها کشت می‌شده است. نوشته‌های برجامانده از این تمدن نشان می‌دهند که این میوه همراه با فلفل، ذرت و نمک آماده و مصرف می‌شد.

امروزه هزاران (نزدیک ۷۵۰۰) رقم گوجه فرنگی در سراسر جهان کشت می‌شود. این رقم‌ها در اندازه، شکل، رنگ و طعم با یک‌دیگر فرق می‌کنند. قطر آن‌ها ممکن است از ۱ یا ۲ سانتی‌متر (گوجه فرنگی ریز آلبالویی و گوجه فرنگی وحشی) تا ۱۰ سانتی‌متر (گوجه فرنگی گوشت گاوی) باشد. با این وجود بیش‌تر گوجه فرنگی‌ها در مراکز خرید قطری به اندازهٔ ۵، ۶ سانتی‌متر دارند. اغلب انواع گوجه فرنگی میوه‌هایی قرمزرنگ دارند، با این حال این میوه به رنگ‌های زرد، نارنجی، صورتی، بنفش، سبز، سیاه و سفید نیز دیده می‌شود. گوجه فرنگی‌های چندرنگ یا مخطط نیز به‌ندرت کمتری یافت می‌شوند. گوجه فرنگی‌هایی که به منظور کنسرو شدن یا تولید سوپ پرورش داده می‌شوند معمولاً کشیده (طول ۷ تا ۹ سانتی‌متر و عرض ۴ تا ۵ سانتی‌متر) و کم‌آب‌تر از سایر رقم‌ها هستند و به گوجه فرنگی‌های آلویی معروفند.

خواص گوجه فرنگی , فواید گوجه فرنگی , خاصیت گوجه فرنگی

خواص گوجه فرنگی – گیاه گوجه فرنگی


خواص گوجه فرنگی : کاهش وزن

همه شیوه هارا برای کاهش وزن و تناسب اندام را آزمودید. این دفعه گوجه فرنگی را نیز درلیست غذایی خود بگنجانید البته به آلرژی زا  بودن این سبزی توجه داشته باشید. میوه این گیاه به صورت خام یا پخته در سالاد، انواع سس ها، سوپ و انواع مواد غذایی به طور وسیع در جهان مورد استفاده قرار می گیرد. مهمترین ترکیبات گوجه فرنگی شامل حدود ۹۰ درصد و یا کمی بیشتر آب می باشد و بقیه آن را پروتئین، چربی، قندهای مختلف از جمله گلوکز و فروکتوز، ویتامین های A ، C ، K ، تیامین، ریبوفلاوین، پانتوتنیک اسید، اسید فولیک، ویتامین E ، اسید آمینه های ضروری، املاح معدنی از جمله کلسیم، فسفر، آهن، سدیم، پتاسیم، منیزیوم، مس، منگنز، کبالت، روی و آرسنیک می باشد و به تازگی وجود ید نیز در گوجه فرنگی گزارش شده است. با توجه به ترکیبات یاد شده که فقط قسمتی از ترکیبات گوجه فرنگی را تشکیل می دهند، می توان به خواص کم نظیر آن پی برد. املاح معدنی موجود در این گیاه با ارزش، وظایف مهمی در بدن ایفا می کند که بسیاری از آنها در تحقیقات جدید پزشکی در حال بررسی است. گوجه فرنگی در بعضی افراد ایجاد حساسیت می کند که باید به آن توجه کرد. محققان معتقدند، گوجه فرنگی با ایجاد احساس سیری برای مدت طولانی، در کنترل وزن افراد تأثیر زیادی دارد. متخصصان علوم تغذیه پیشتر دریافته بودند، گیاهخواران و افرادی که میوه و سبزی زیادی مصرف می کنند، در مقایسه با افرادی که از رژیم غذایی استاندارد مدرن حاوی غذاهای فراوری شده فراوان استفاده می کنند، لاغرتر هستند، اما اکنون دریافتند، این امر صرفاً ناشی از پایین بودن کالری سبزی و میوه ها نیست.گوجه فرنگی سرشار از لیکوپین است که بنابرعقیده دانشمندان، با کاهش هورمون اشتها، به احساس سیری افراد کمک می کند. پژوهشگران دانشگاه «ریدینگ» انگلیسی با بررسی تأثیرات مصرف نان غنی شده با انواع سبزیجات بر ۱۷ زن ۳۵ – ۱۸ ساله که دارای وزن طبیعی هستند، دریافتند؛ در بین افرادی که از نانهای غنی شده با پنیر خامه ای، هویج و گوجه فرنگی مصرف کردند، آنهایی که از نان دارای گوجه فرنگی استفاده کردند، بیشتر احساس سیری می کردند.


گوجه فرنگی جایگزین طبیعی آسپرین

تحقیقات دانشمندان نشان می دهد دانه های گوجه فرنگی می تواند به عنوان یک عنصر طبیعی برای داشتن زندگی طولانی تر استفاده شود. تحقیقات دانشمندان نشان می دهد دانه های گوجه فرنگی می تواند به عنوان یک عنصر طبیعی برای داشتن زندگی طولانی تر استفاده شود.ضمن این که از آن می توان به عنوان جایگزین طبیعی آسپیرین مورد استفاده واقع شود. دانشمندان در دانه های گوجه فرنگی ماده طبیعی را پیدا کردند که می تواند  با پیشگیری از لخته شدن خود در بدن به چرخش طبیعی خون در بدن انسان کمک کرده و به نوعی عملکرد قرص آسپیرین را شبیه سازی کند. این ماده که بدون رنگ و بدون طعم است می تواند به غذاها اضافه شده و بدون تغییر مزه و رنگ غذا فواید بسیاری را برای مصرف کنندگان آن به همراه داشته باشد. مقامات سلامت اتحادیه اروپا نیز خواص این ماده جدید کشف شده توسط دانشمندان انگلیسی را تائید کرده اند. تحقیقات نشان می دهد این ماده طبیعی می تواند مانند آسپیرین از لخته شدن خود در بدن کمک کند.هم اکنون میلیون ها سالمند در سراسر جهان روزانه مقادیر کمی از آسپیرین را مصرف می کنند تا از لخته شدن خون در بدن خود کمک کنند ، این در حالی است که مصرف این دارو می تواند عوارض زیادی مانند خونریزی معده و مانند آن را به همراه داشته باشد. پروفسور آسیم دوتاروی زمانی که سرگرم بررسی فواید غذاهای مدیترانه ای بود این ماده را کشف کرد و معتقد است می توان از آن به عنوان جایگزینی برای آسپیرین استفاده کرد. این ماده هم اکنون با نام Fruitflow توسط این دانشمند به ثبت رسیده است و آزمایشات نشان می دهد ۳ ساعت بعد از مصرف آن گردش خون بدن به حالت یکنواخت درمی آید و اثرات آن تا ۱۸ ساعت در بدن باقی می ماند.


خواص گوجه فرنگی برای پوست

کلاژن همان سیستم حمایت کننده و جوان سازی پوست متکی به ویتامین C می باشد همان ویتامینی که به وفور در گوجه فرنگی یافت می شود.محققان انگلیسی دریافتند که افزودن رب گوجه فرنگی به رژیم غذایی روزانه ، پوست را در برابر اشعه های مضر ماوراء بنفش محافظت می کند. به گزارش بی بی سی، پژوهشگران دانشگاه منچستر و نیوکاسل دریافتند که افزودن پنج قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی به رژیم غذایی روزانه ‪ ۱۰‬داوطلب، توانست با محافظت از پوست در برابر آثار اشعه ماوراء بنفش، مانع از آسیب پوستی شود. اشعه یاد شده می تواند موجب پیری زودرس و حتی سرطان پوست شود. دانشمندان در این تحقیق روزانه به ‪ ۱۰‬داوطلب حدود ‪ ۵۵‬گرم رب گوجه فرنگی استاندارد که حاوی مقادیر زیادی گوجه فرنگی پخته شده است و همچنین به ‪۱۰‬ شرکت کننده دیگر فقط ‪ ۱۰‬گرم روغن زیتون دادند. پس از سه ماه، نمونه های پوست گروهی که گوجه فرنگی مصرف کرده بودند نشان داد که پوست شان ‪  ۳۳‬درصد بیشتر در برابر آفتاب سوختگی مقاومت کرده است. این میزان، معادل مصرف بسیار پایین کرم های ضد آفتاب است . همچنین در پوست این افراد میزان بسیار بیشتری پروکلاژن مولکول ساختاردهنده و نرم کننده پوست وجود داشت.


خواص گوجه فرنگی : درمان واریس

خواص شفابخش گوجه فرنگی از دانه های آن نشأت می گیرد. این راه درمانی بسیار ساده بوده و قادر است طی دو هفته اثرات واریس سیاهرگ را به کلی از بین ببرد. واریس سیاهرگ یکی از شایع ترین مشکلاتی است که افراد زیادی درگیر آن بوده و از آن رنج می برند. ممکن است شما راههای درمانی زیادی را برای این مشکل شنیده باشید، اما در اینجا به روشی محلی اشاره می شود که توسط گوجه فرنگی انجام شده و بسیار تاثیرگذار است. گفتنی است که افراد به خوبی از خواص گوجه فرنگی آگاهی دارند، اما از خواص درمانی آن در واریس سیاهرگ بی اطلاع هستند.

راه درمانی با گوجه فرنگی سبز:

چند گوجه فرنگی سبز را شسته و حلقه حلقه کنید. سپس حلقه ها را در مکان جوش و لکه ها (شبکه مویرگی، محلی که دچار واریس شده است) قرار دهید. می توانید حلقه ها را به وسیله باند بسته و تا زمان احساس سوزش صبر کنید.سپس مکان مورد نظر را با آب سرد بشویید و این کار را ۵بار در روز انجام دهید. (در زمانهای مشخص در روز انجام دهید) اگر این روش را به طور ثابت دنبال کنید، پس از گذشت دو هفته شاهد نتایج شگفت انگیز آن خواهید بود، به طوری که درد و تورم این مشکل به طور عجیبی از بین خواهد رفت.

درمان با گوجه فرنگی رسیده:

این روش نیز مشابه روند قبلی، گوجه فرنگی های رسیده را شسته و حلقه حلقه می کنید. بعد بر روی مکان مورد نظر گذاشته و تا ۴ ساعت با باند ببندید. برای چندین بار حلقه های جدیدی از گوجه را جایگزین کنید.گفتنی است که برای نتیجه دادن بهتر می توانید این دو روش را به طور ترکیبی انجام دهید. باید گفت که خواص شفابخش گوجه فرنگی از دانه های آن نشأت می گیرد. این دانه ها حاوی ماده اسیدی می باشند که مانند آسپرین بوده و خون را رقیق می کند. ( به عنوان ضد انعقاد عمل می کند) همچنین فلانوئیدهای موجود در گوجه قدرت شگفتی را به رگ های خونی می دهند.


خاصیت گوجه فرنگی در درمان سرطان

ویتامین C و لیکوپن موجود در گوجه فرنگی ما را تا حد قابل توجهی از این بیماری دور می کند.  براساس تحقیقات و مطالعات دکتر جان اردمن مواد موجود در گوجه فرنگی با ایجاد حفاظت اپیدمیلوجیکال درصد ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می دهد. مصرف فراوان چربی با ایجاد تغییر در متابولیسم کلسترول و استروئید، شانس بروز سرطان را افزایش می دهد. مصرف سبزیجات یا رنگدانه های سبز و زرد یک اثر حفاظتی از بروز سرطان پروستات دارد، شانس بروز سرطان پروستات با گذشت سن افزایش می یابد ممکن است به علت تغییرات هورمونی حاصله نظیر کاهش مقدار آندرسترون و یا افزایش مقادیر سرمی استروژن و استرادیول باشد. تماس با عوامل شغلی و محیطی شانس بروز سرطان را بیشتر می کند، شغل​هایی که شانس بروز سرطان را بیشتر می کنند شامل کارگرانی که با کودها، بافتنی ها و لاستیک سر و کار دارند، تماس با باتری های حاوی کادمیوم است. پروستات پس از سن ۴۵ تا ۵۰ سالگی آغاز به رشد می کند به افراد بالای این سن توصیه می شود روزانه یک گوجه فرنگی خام مصرف کنند. غربالگری موجب تشخیص سریعتر و در مراحل پائین تر بیماری شده و درنتیجه اثربخشی درمان را بیشتر کرده و موجب افزایش طول عمر مبتلایان می شود.


خواص گوجه فرنگی : کاهنده فشار خون

گوجه فرنگی با درصد پایین سدیمی که وارد بدن می سازد فشار خون را در حد پایین و نرمال نگاه می دارد.


فواید گوجه فرنگی در سلامت قلب

فیبر – پتاسیم و ویتامین C موجود در گوجه فرنگی همگی حامیان قلب هستند.


گوجه فرنگی و دیابت

مطالعات نشان میدهد که دیابت نوع اول و نوع دوم با مصرف نا درست و بی اندازه فیبرهای مختلف ایجاد می شوند که همان میزان را به صورت بدون ضرر را در یک فنجان گوجه فرنگی می توان به دست آورد.


مصرف گوجه فرنگی در بارداری

در دوران بارداری مصرف فولیک اسید بسیار حیاتی است و گوجه فرنگی تغذیه سالم زندگی سالم – ی خوب برای آن محسوب می شود.


فواید گوجه فرنگی برای افسردگی

همچنین فولیک اسید موجود در گوجه فرنگی عاملی در از بین بردن عوامل استرس زا و تولید کننده افسردگی است.


گوجه فرنگی در طب سنتی

در طب سنتی نقاط مختلف جهان، برای گوجه فرنگی اثراتی برای تسکین و بهبود بعضی بیماری ها نظیر آسم، سرفه، آنفلوآنزا، امراض چشم، گوش درد، حصبه، برص و تب زرد قایل می باشند. در تحقیقات جدید علمی خاصیتهای ضد میکروب، ضد اسهال، هضم کننده و ادرارآور را برای آن ذکر کرده اند. گرچه شباهتهایی بین ترکیبات گوجه فرنگی قرمز و سبز (نرسیده) وجود دارد، ولی رنگ های گیاهی موجود در گوجه فرنگی رسیده (قرمز) در سبز وجود ندارد و ممکن است گاهی در گوجه فرنگی سبز، مواد سمی وجود داشته باشد. با توجه به ارزش غذایی و اثرات جالب دارویی آن، استفاده روزمره و یا ممتد آن در رژیم غذایی توصیه می شود.


خواص ماسک گوجه فرنگی

یکی دیگر از استفاده های با ارزش گوجه فرنگی استفاده از ماسک آن است. این مورد بخصوص برای کسانی که به گوجه فرنگی حساسیت ندارند، مفید است. برای استفاده از این ماسک می توان پس از استحمام که منافذ پوست بازتر می باشند؛ یک یا دو گوجه فرنگی تازه را له کرده و برای مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی پوست صورت پهن کرد و سپس با آب شستشو داد. این ماسک به علت داشتن مواد ارزشمند می تواند در طراوت و شادابی پوست مؤثر واقع شود. البته باید ذکر کرد که استفاده از ماسک های میوه ها احتیاج به زمان طولانی دارد و باید هفته ای دو یا سه بار از آن ها استفاده کرد؛ زیرا که غلظت مواد مؤثر آنها نسبتاً پایین بوده و اثرات آنها کند است و در مقایسه با ماسکهای شیمیایی که غلظت مواد آنها بیش از ۲۰ برابر مواد طبیعی می باشند، احتیاج به مصرف مداوم و طولانی دارند، ولی در عوض عوارض جانبی محصولات شیمیایی را به دنبال ندارند. با توجه به اینکه خوردن سبزی های تازه و انواع میوه ها برای سلامتی و جلوگیری از چاقی بی رویه دارای اهمیت است، خوردن گوجه فرنگی به عنوان یک میوه با ارزش در رژیم غذایی روزانه یا هفتگی توصیه می شود.


خواص آب‌ گوجه فرنگی

آب این سبزی کالری،بسیار کمی دارد، به‌ طوری که هر ۱۰۰ میلی‌لیتر از آن حدود ۲۰ کیلوکالری انرژی دارد و با وجود کالری کم، غنی از مواد معدنی و ویتامین‌هاست و آن را نوشیدنی سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ می‌دانند. به این ترتیب که ۱۰۰ میلی‌لیتر از آن ۲۵۰ میلی‌گرم کاروتن، ۱۴ میلی‌گرم ویتامین C، ۲۳۰ میلی‌گرم پتاسیم، ۱۵ میلی‌گرم سدیم دارد، در حالی فقط ۱۶ کیلو کالری انرژی داشته و به‌طور کلی حاوی مواد محافظتی در برابر سرطان است. در واقع نه تنها آب گوجه بلکه آب تمامی سبزیجات، کالری کم و ریز مغذی‌های اصلی و مهم زیادی دارند و فرد با مصرف آهن در ضمن دریافت انرژی کم می‌تواند ویتامین و مواد معدنی زیادی به بدنش برساند.

به پنج دلیل به شما توصیه می‌کنیم که از این نوشیدنی میل کنید:

اول اینکه آب گوجه‌فرنگی کم‌کالری و پرویتامین است، به شرطی که ۱۰۰ درصد طبیعی باشد.

دوم خاصیت ادرارآوری دارد.

سوم، داروی بسیار خوبی برای گلو درد و آکنه است.

چهارم اینکه ضدخستگی و ضدگرسنگی بوده .

پنجم اینکه برای پیشگیری از بروز دیابت، سرطان پروستات، سرطان ریه، معده و بیماری‌های قلبی عروقی مفید شناخته شده است.

خواص گوجه فرنگی , فواید گوجه فرنگی , خاصیت گوجه فرنگی

عکس گوجه فرنگی


نگاهی به فواید گوجه فرنگی

مصرف گوجه فرنگی برای مبتلایان به درد مفاصل موثر است. گوجه فرنگی بدن را در برابر بیماریهای عفونی و امراض حفظ می کند.

مصرف گوجه فرنگی نیروبخش است و پوست و دانه های آن به هضم غذا کمک می کند و روده ها را پاک می نماید. گوجه فرنگی هضم مواد نشاسته ای را آسان می کند. مصرف گوجه فرنگی برای اشخاص مبتلا به سنگ کلیه و مثانه و کبد مفید است .

آب گوجه فرنگی ادرار آور است . گوجه فرنگی به واسطه داشتن مقدار زیادی مواد معدنی ، یکی از بهترین داروهای مفید برای درمان رماتیسم ، ورم مفاصل است . گوجه فرنگی خون را تصفیه می کند . گوجه فرنگی نارس و کاملاً نرسیده هضمش سنگین است ، لذا خوردن آن باعث دل درد می شود .

رفع بی رنگ و رویی پوست ،تنظیم چربی پوست،سلامت سیستم معده و گوارش،رفع مشکلات پوستی و… از خواص شگرف گوجه فرنگی می باشندحتما از آن بهره بجویید

همچنین گوجه فرنگی برای پوست های چرب و مستعد آکنه نیز مفید است. گوجه اندازه ی منافذ را کوچک می کند، و به تنظیم چربی پوست نیز کمک می کند.

دستگاه گوارش را پاک می کند و پوستی روشن به ارمغان خواهد آورد

بین سلامت سیستم معده و گوارش و ظاهر پوست شما ارتباط نزدیکی وجود دارد. شاید خودتان هم متوجه شده باشید، زمان هایی که معده تان مشکل دارد بیشتر مستعد آکنه یا مشکلات پوستی دیگر هستید.

گوجه فرنگی حاوی فیبر زیادی است که به هضم کمک کرده و به پوست شما نیز آبرسانی می کند؛ و این باعث خواهد شد تا پوستی سالم و درخشان داشته باشید. پس یا آب گوجه فرنگی بخورید و یا خامش را گاز بزنید تا پوستتان بزودی درخششی طبیعی و جذاب پیدا کند.

گوجه برای دفع سموم عالی است

اگر به فکر یک سم زدایی هستید تا بدنتان و همین طور پوستتان را تمیز کنید، خوردن گوجه یا نوشیدن آب گوجه فرنگی در هر روز، بعنوان بخشی از دوره ی سم زدایی تان، ایده ای بی نظیر است.

گوجه فرنگی حاوی کلر و گوگرد است. در حین اینکه کلر به تمیز کردن کبد و کلیه کمک می کند، گوگرد مانع از هرگونه عفونت خواهد شد. و از آنجایی که کبد و کلیه نقش بسیار مهمی در پاکسازی خون دارند، گوجه هم در روتین سم زدایی نقش بسزایی پیدا می کند.

یک برنامه ی غذایی پر از گوجه، مطمئناً پوستی سالم و درخشان برایتان خواهد داشت.

گوجه بعنوان عاملی مرطوب کننده عمل می کند

گوجه فرنگی ها پر از آب هستند، بهمین دلیل هم آبدارند! خوردن یک گوجه ی خام در هر صبح بهمراه صبحانه، یا آب گرفتن یک گوجه فرنگی هنگامی که خیلی خسته هستید، بهترین کاری است که می توانید برای هیدراته ماندن پوستتان انجام دهید.

حتی می توانید آب گوجه فرنگی یا پالپ های آنرا روی پوستتان بمالید و از آن بعنوان مرطوب کننده استفاده کنید. از آنجایی که طبیعی هم هست، دیگر هیچ نگرانی بابت عوارض جانبی اش نخواهید داشت.

تقویت بدن برای تبدیل کلوگر به انرژی مفید برای فعالیت های بدنی
کنترل کلوگز خون و در نتیجه افزایش سیستم مقاومت علیه بیماری های هم چون دیابت و تقویت سیستم عصبی و مغز
آنتی اکسیدان موجود در گوجه فرنگی سدی محکم در برابر بیماری های عفونی است
فراهم کردن خوابی راحت و بهبود حرکت عضله ها
افزایش قدرت یادگیری و حافظه
فواید مصرف میوه ها و سبزیجات همیشه به صورت گسترده گفته شده است و همهگی می دانیم که این دسته از مواد غذایی به از بین بردن میکروب ها و بیماری ها معروف هستند که در کنار آنها در این بخش به بیماری هایی که با مصرف گوجه فرنگی از خطر آنها تا حد بالایی در امان خواهیم بود اشاره می کنیم.


موارد منع مصرف گوجه‌ فرنگی

اگر آلرژی دارید: آلرژی به لاتکس می‌تواند سبب بروز عکس‌العمل‌های شدید در پی مصرف گوجه شود. به همین دلیل توصیه می‌شود افرادی که به گوجه، کیوی، هلو یا فلفل حساسیت دارند به متخصص مراجعه کرده تا ضمن مشخص شدن آلرژی شان، اقدامات لازم انجام شود. اگر مشکلات مری دارید: اگر ناراحتی گوارشی یا مری دارید، مثلا دچار بازگشت اسید معده هستید، بهتر است در مصرف گوجه با احتیاط عمل کنید. مصرف این سبزی می‌تواند سبب بروز دردهای شدید در معده و مری شود. اگر سندرم آلرژی دهانی دارید: افرادی که به گرده‌ها حساسیت دارند، با خوردن گوجه‌فرنگی در بدن‌شان عکس‌العمل‌ ایمونولوژیک به وجود می‌آید و این موضوع به دهان، لب‌ها، گلو محدود می‌شود و حس گزگز و سوختگی به وجود می‌آید و در عرض چند دقیقه برطرف خواهد شد بنابراین، خوردن گوجه‌فرنگی برای این افراد ممنوع نیست اما در صورتی که با خوردن این سبزی دچار این حالات می‌شوید،بهتر است با متخصص مشورت کنید تا دلایل آلرژی‌تان مشخص شود. ماده ای سمی در گوجه فرنگی سبز و نارس وجود دارد که خوردن آن موجب مسمومیت می شود و سبب دل پیچه ، اسهال و باز شدن مردمک چشم می شود. خوردن گوجه فرنگی به هر صورت ، برای بیمارانی که دچار حساسیت یا انرژی (خارش بدن ، آسم ، کهیر …) می باشند ، مضر است . سرخ کردن زیاد گوجه فرنگی در روغن باعث سنگینی هضم آن می شود و روی آتش کباب کردن آن مناسب تر است .


ارزش غذایی گوجه فرنگی

گوجه فرنگی از لحاظ ارزش غذایی بسیار کم‌ کالری (۲۰ کیلوکالری در هر ۱۰۰ گرم) و سرشار از ویتامین‌های مختلف (آ، ث و ای) و مواد معدنی است. ۹۳ تا ۹۵٪ آن را آب تشکیل می‌دهد و قندها که ۳ تا ۴٪ آن را نشکیل می‌دهند عبارت‌اند از گلوکز و فروکتوز. مهم‌ترین مواد معدنی موجود در گوجه فرنگی که به نوع خاک و کود بستگی دارد شامل پتاسیم، کلر و فسفر است.

گوجه فرنگی هم‌چنین دارای لیکوپن، یکی از قوی‌ترین انواع آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی، و چند نوع رنگ‌دانه از خانوادهٔ کاروتنوئیدها از جمله بتاکاروتن است. گوجه فرنگی به علت دارا بودن ویتامین vitK, vitC, vitB, vitA و مواد معدنی مانند کلسیم ، فسفر و آهن در تأمین انرژی بدن نقش موثری ایفاء می کند. گوجه فرنگی یکی از مهمترین منابع ویتامین vitA می باشد ، لذا در تقویت بینایی ، تقویت و سلامتی پوست و مخاط ها (دهان و بینی ) و رشد و نمو استخوانها ضروری است . گوجه فرنگی سرشار از ویتامین vitB2, vitB1 می باشد ، از این جهت در تسکین دردهای عصبی ، رفع بی اشتهایی ، درمان یبوست ، نقصان شیر مادران ، تورم دهان تجویز می شود و مفید است .

مواد مغذی در هر ۱۰۰ گرم گوجه فرنگی (خام) عبارتند از :
انرژی     ۷۴ کیلوژول (۱۸ کیلوکالری)
کربوهیدرات‌ها     ۳٫۹ g
قندها     ۲٫۶ g
فیبر     ۱٫۲ g
چربی     ۰٫۲ g
پروتئین     ۰٫۹ g
آب     ۹۴٫۵ g
ویتامین آی معادل     ۴۲ میکروگرم (۵٪)
– بتاکاروتن     ۴۴۹ میکروگرم (۴٪)
– لوتئین و زآکسانتین     ۱۲۳ μg
تیامین (ویتامین ب۱)     ۰٫۰۳۷ میلی‌گرم (۳٪)
نیاسین (ویتامین ب۳)     ۰٫۵۹۴ میلی‌گرم (۴٪)
ویتامین ب۶     ۰٫۰۸ میلی‌گرم (۶٪)
ویتامین C     ۱۴ میلی‌گرم (۲۳٪)
ویتامین E     ۰٫۵۴ میلی‌گرم (۴٪)
ویتامین K     ۷٫۹ میکروگرم (۸٪)
منیزیم     ۱۱ میلی‌گرم (۳٪)
منگنز     ۰٫۱۱۴ میلی‌گرم (۶٪)
فسفر     ۲۴ میلی‌گرم (۳٪)
پتاسیم     ۲۳۷ میلی‌گرم (۵٪)
لیکوپن     ۲٬۵۷۳ µg

همچنین بخوانید: