به عهد و پیمان خود وفا کنید (قران کریم)
خوش آمدید - امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

سایت همسان گزینی تبیان + جزئیات کار این سایت

سایت همسان گزینی تبیان+جزئیات کار این سایت
همسان گزینی,همسر یابی,تبیان,hamsan.tebyan.net

خبر راه اندازی سایت همسریابی دولتی ( تبیان hamsan.tebyan.net ) و بررسی کار و عملکرد این سایت/ قرار است سایت همسرگزینی/همسان گزینی چه کاری انجام دهد؟ باما همراه باشید.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: سایت همسان‌ گزینی دختران و پسران را به یکدیگر معرفی نمی‌کند بلکه واسطه‌ های ازدواج که افراد مورد اعتماد مردم و خانواده‌ها هستند در این سایت فعالیت می‌کنند.

دکتر محمود گلزاری در مراسم رونمایی از سامانه ملی همسان‌گزینی که امروز در آکادمی ملی المپیک برگزار شد، افزود: واسطه‌های ازدواج افرادی مانند روحانیون، استادان دانشگاه و پزشکان مورد قبول جامعه هستند. آنان اطلاعاتی که از دختران و پسران به منظور همسریابی در اختیارشان گذاشته‌اند را به اشتراک می‌گذارند و ما در قالب سامانه همسان‌گزینی از این دختران و پسران تست شخصیتی می گیریم. اگر مشخص شود که آنان دارای مشکلات روانی هستند دختران و پسران را به یکدیگر معرفی نمی‌کنیم بلکه آن‌ها ابتدا باید درمان شوند.

فعالیت ۳۵۰سایت همسریابی غیرمجاز

وی افزود: سامانه همسان‌گزینی ، دختران و پسران سالم و هماهنگ با یکدیگر را پیدا می‌کنند، سپس خانواده‌ها و در نهایت دختر و پسر در فضای واقعی با یکدیگر آشنا می‌شوند. کل فعالیت سایت همسان‌گزینی معرفی جوانان به خانواده‌های جوانان است.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان افزود: زمانی که ۱۱ میلیون مجرد در کشورمان زندگی و ۳۵۰ سایت همسریابی غیرقانونی فعالیت می‌کنند مشخص می‌شود که موضوع ازدواج مهم است و ما کاری نکرده‌ایم. پس ازدواج یکی از مسائل نظام محسوب می‌شود و جزو سیاست‌های ضروری کشور است؛ اما پرداختن به آن مانع توجه به اشتغال و مسکن جوانان نیست.

وی اضافه کرد: در سامانه همسان‌گزینی معیارهای اسلامی، ایرانی، علمی و تخصصی در نظر گرفته شده است. علاوه بر آن ما اقدامات پنج کشورغربی و شرقی را در زمینه ازدواج بررسی کرده‌ایم و مشخص شد که سامانه همسان‌گزینی کار بسیار خوبی است و امیدواریم این الگو کمتر از دو سال دیگر در سطح کشورهای اسلامی اجرا شود.

وی اضافه کرد: با توجه به دیدار و گفت‌وگوی معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری با ادیان توحیدی مانند مسیحیان، امیدواریم به زودی همایش خانواده در ادیان ابراهیمی برگزار شود.

وی با بیان اینکه سامانه همسان‌گزینی برای همه کشورهایی که دغدغه دینداری و خانواده را دارند، مهم است، تصریح کرد: امیدواریم با فعالیت این سامانه ۱۰۰هزار ازدواج در کشور به صورت سالانه افزایش یابد.

به گزارش ایسنا، گلزاری در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: مسئله ازدواج برای همه جوامع مهم است و ما خانواده را مقدس می‌دانیم. قانون اساسی نیز خانواده را واحد اجتماع معرفی می‌کند و برای آن اهمیت زیادی قائل است. هیچ کاری در کشور نباید صورت بگیرد مگر آنکه در مسیر تحکیم خانواده باشد. بنابراین استفاده از شبکه‌های مجازی، ورزش، موسیقی و فعالیت زنان در اجتماع باید با محوریت ازدواج و تشکیل خانواده باشد و به آن آسیب نزند.

بیش از ۱۱ میلیون مجرد زیر ۳۰ سال داریم

وی تأکید کرد: این ارتباط هم در دین و هم در قانون اساسی ما مطرح است اما به دلایل متعددی مورد غفلت قرار گرفته است. در حال حاضر ما در زمینه ازدواج به دو صورت عمل می‌کنیم، یا به صورت نصیحت و موعظه و انتشار کتاب‌هایی در مورد اهمیت ازدواج و یا انتشار آسیب‌های اجتماعی خانواده.

معاون وزیر ورزش و جوانان تأکید کرد: مقام معظم رهبری درباره خانواده صحبت‌های راهگشایی کرده‌اند و امیدواریم سایر مسئولان نظام نیز تا این حد به اهمیت خانواده توجه کنند.

وی افزود: در حال حاضر بیش از ۱۱ میلیون مجرد زیر ۳۰ سال داریم و نمی‌توانیم تنها با انجام تبلیغات از زنان بخواهیم که فرزندان بیشتری متولد کنند. اگر ازدواج به درستی صورت گیرد به فرزندآوری منتهی می‌شود.

گلزاری در ادامه درباره انتقادات مطرح شده از سوی رسانه های داخلی و خارجی درباره سایت همسان گزینی گفت: ورود به حریم خصوصی خانواده‌ها و کسب درآمد ازجمله این انتقادات است. برخی معتقدند این کار سطحی است و برخی دیگر نیز سامانه همسان گزینی را سایت صیغه یابی می دانند، در حالیکه تصور درستی نیست.

 

بررسی و تحلیل کار سایت همسان گزینی :

مدتها می شود که مسئولان از کاهش ازدواج و بالا رفتن آمار طلاق اعلام می کنند و با ارائه آمار دلایل متعددی را هم برای آن اعلام می کنند. حتی برخی جامعه شناسان هشدار داده اند که ترس از ازدواج و طلاق سبب شده تا برخی جوانان ازدواج سفید را انتخاب کنند. از این رو برای حل این موضوع معاونت امور جوانان وزارت ورزش و جوانان به تازگی موضوع طرح همسان گزینی را مطرح کرده که قرار است با رونمایی از این سایت و کمک به انتخاب همسر به جوانان مشکل ازدواج را حل کند. در همین زمینه میزگردی را با حضور مریم نجابتیان، مدیر گروه مشاوره وزارت ورزش و جوانان، زهره حسینی، مدیر پروژه همسان گزینی در موسسه تبیان و حامد محمدی کنگرانی، روانپزشک و مشاور خانواده برگزار کردیم.

مشروح این میزگرد را می خوانید:

ابتدا برای شروع بحث، خانم نجابتیان جدیدیترین آمار ازدواج و طلاق را می فرمایید؟

نجابتیان: درسال ۹۳، سازمان ثبت احوال اعلام کرد ۷۲۴ هزار و ۳۴۵ رویداد ازدواج ثبت شده است . میانگین سن ازدواج در آقایان ۲۸ سال و خانمها ۲۴ سال بوده است. استانهای کردستان، اردبیل و زنجان بیشترین نرخ ازدواج و البرز، کرمان و تهران کمترین نرخ ازدواج را دارند. جمعیت مجردین ۱۱ میلیون نفر هستند که سهم آنها در مرد و زن یکی است بر اساس نتایج آماری سال ۹۰ آمار جمعیت هرگز ازدواج نکرده ، تجرد قطعی (۴۹ سال) است هم داریم که این تعداد یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر هستند که ۹۸۰هزار نفر از آنها خانم و ۳۲۰ هزار مرد هستند. طلاق در سال ۹۳، هم ۱۶۳ هزار و ۵۷۲ ثبت شده که به طور متوسط درهر شبانه روز ۴۴۸ مورد طلاق داریم. استانهایی که بیشترین ثبت طلاق را دارند خراسان رضوی، گیلان و تهران و کمترین نرخ هم در استانهای سیستان و بلوچستان، ایلام و یزد هستند. میانگین سن ازدواج در تهران برای آقایان ۳۰ سال و خانمها ۲۷ سال است. بنابراین آمار نگران کننده ای در مورد ازدواج داریم و میزان طلاق هم بالا است . ۳۰ تا ۴۰ درصد طلاق ها به دلیل انتخاب نامناسب است و همه اینها نشان دهنده این است که باید عزمی جدی در زمینه افزایش ازدواجهای آگاهانه و موفق و کاهش طلاق داشته باشیم و دختران و پسران اعتماد بیشتری به ازدواج داشته باشند. از این رو یکی از راهکارهای معاونت ساماندهی امور جوانان در مورد انتخاب همسر بحث همسان گزینی است.

در طرح همسان‌گزینی قرار است چه اتفاقی بیفتد؟

نجابتیان: همسان گزینی یعنی افراد با ویژگیهای فیزیکی، روان شناختی، اقتصادی و فرهنگی نزدیک به هم با هم آشنا شوند و ازدواج کنند. یعنی فرد همسری را انتخاب کند که از نظر ملاکهایی مانند سن ، شخصیت،تحصیلات، مذهب و… متناسب با خودش باشد اما این روش باید علمی و کاربردی باشد. چون مانند قدیم دیگر کمتر به صورت سنتی دونفر برای ازدواج معرفی می شوند. در گذشته نگاه این بود که زن خانم خانه و مرد نان آور است اما الان هدف جوانان از ازدواج رفیق ، همراه و شریک زندگی بودن است و این که مکمل هم باشند. الگوی همسان گزینی سایت تبیان به نظر می رسد که ما را به این مهم نزدیک می کند که ازدواجها آگاهانه و درست باشد. سالها در مورد سایتهای همسریابی بحث بود و به خاطر سوءاستفاده هایی که می شود تعدادی هم بسته شدند .

همان طور که گفته شد سالها در مورد سایتهای همسریابی بحث بود و به خاطر سوءاستفاده هایی که می شود تعدادی هم بسته شدند. سایت تبیان چه ویژگی در همسریابی و همسان گزینی دارد که مورد تایید وزارت ورزش و جوانان است؟

حسینی: موسسه تبیان زیر مجموعه سازمان تبلیغات اسلامی است و حدود یک میلیون نفر کاربر دارد که اغلب جوان هستند.ما از سالها قبل به دنبال راهکاری برای افزایش کیفیت و کمیت ازدواج جوانان بودیم تا اینکه دو سال قبل کارگروه و اتاق فکری در موسسه تبیان تشکیل شد و این طرح برنامه ریزی شد چون ما به دنبال شیوه ای بودیم که هم برمبنای سبک زندگی اسلامی و ایرانی باشد، هم بعد علمی داشته باشد تا به یک ازدواج آگاهانه برسیم. در طرح ما یک شبکه ای از معرفین ازدواج حضور دارند که جوانانی که کفو هم هستند را به خانواده ها معرفی می کنند و محوریت خانواده در این طرح از اصول است. در سایر سایتها جوانان ثبت نام می کردند و ممکن بود در مورد اطلاعات واقعی خودشان صحبت نکنند. گاهی ارتباطات فرازناشویی اتفاق می افتاد و احتمال سوءاستفاده زیاد است. اما در طرح همسان گزینی فرم ثبت نامی در سایت وجود دارد که متقاضیان و واسطه ها آنها را پر می کنند و براساس شاخص‌های همسان گزینی افراد یکسری امتیازاتی می گیرند و دسته بندی می شوند تا کسانی که ویژگی نزدیکتری دارند، به هم معرفی شوند. درکنار این کار، معاونت ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان هم شبکه ای از مشاوران خبره را معرفی می کند تا زوجهایی که به نتیجه می رسند، مشاوره قبل از ازدواج را داشته باشند و آگاهانه همدیگر را انتخاب کنند.

محمدی کنگرانی: کسانی‌که در سایت ثبت نام می کنند معمولا به دنبال ایده‌آل‌ها هستند، مثلا پسران دنبال دختر قد بلند، مو بور و زیبا هستند و دختران به دنبال مردان خوش تیپ و پولدار. من در نظرات سایت شما هم دیدم که مثلا مرد ۴۰ ساله به دنبال دختر ۲۰ ساله بود. سایت جواب داده بود. ما مواردی داشتیم که موفق بودند و مردم خواسته بودند که آنها را معرفی کنند اما جواب این بود که به خاطر مسائل شخصی امکان آن وجود ندارد، بنابراین جوانان به سایت دولتی اعتماد پیدا نمی کنند.



آقای دکتر به عنوان کسی که در زمینه مشاوره خانواده کار می کنید به نظر شما این همسان گزینی چقدر می تواند در یک ازدواج آگاهانه و پایدار موثر باشد؟

محمدی کنگرانی: آماری در ابتدای بحث داده شد که نشان می دهد چقدر تعداد ازدواج پایین و طلاق بالا است. در گذشته موضوع ازدواج آسان و شیوه هایی برای ازدواج مطرح شد که نشان داد چندان موفق نبود، اما اگر این طرح همسان گزینی به ازدواج درست یک نفر هم کمک کند طرح خوبی است اما اگر به ده نفر صدمه برساند اصلا مناسب نیست. من نگران این هستم که این طرح چقدر می تواند مشکل ازدواج را حل کند؟ یعنی وضعیت را بدتر از این نکند و سواستفاده شود؟ من در بررسی گوگل، یک سایتی به همین نام پیدا کردم که ادعا می کرد اولین کسانی در تمام دنیا هستند که این ایده را دارند. اما من به طور کلی با موضوع همسان گزینی مشکل دارم و آن را علمی نمی دانم. زمانی‌که کارم را در تهران شروع کردم برخی مراجعه کنندگان سوال می کردند که شما همسان گزینی هم دارید و من واقعا نمی دانستم یعنی چی. بعد از یک مدت متوجه شدم که برخی پزشکان و مشاوران این کار را انجام می دهند اما واقعا این کار ما نیست. چون کسانیکه این مسئولیت را قبول می کنند یا نمی دانند چه کاری انجام می دهند یا شاید درآمد دارند. گاهی هم برای ارضای درونی است چون ما یک نظریه ای داریم که افراد ضد اجتماعی در جوانی دنبال کارهای خلاف می روند و اراذل و اوباش می شوند و در میانسالی معتمد و بزرگ محله می شوند؛ این ساختار شخصیتی این افراد است که در میانسالی با محبت و کار خیر جلب توجه می کند و قصد سواستفاده ندارد بلکه برای ارضای درونی خودشان است حالا یا آگاهانه یا غیرآگاهانه. ابتدا خانم نجابتیان اعلام کردند که زن و شوهر مکمل هم باشند و این موضوع قدیمی است که دو نفر برای ازدواج باید شبیه هم یا مکمل باشند. اما دو فرد همسان می توانند همسان باشند؟ به هرحال خودتان می دانید موضوع زیریک سقف رفتن داستان جدایی است. من همیشه یک مثال می زنم کشور سوئد یکی از پیشرفته ترین کشورها از نظر مشاوره پیش از ازدواج است اما آمار طلاق هم در این کشور بالاست. اگر مشاوره خوب است چرا آمار طلاق بالا است؟ به هرحال مشاوره هم خوب است و باید انجام داد اما تضمین کننده ادامه زندگی نیست. من کسانی را می شناسم که در ازدواج اول موفق نبودند و دیگر حاضر به ازدواج نیستند این مسائل فرهنگی هستند که قشر متدین و مومن جامعه را هدف قرار داده است که مثلا با مهریه سنگین و کلی امکانات سرانجام طلاق می گیرند. برای همین چون ضمانتی در ازدواج نیست خیلی به دنبال ازدواج سفید می روند تا اگر بعدا جدا شدند انگ مطلقه نخورند.

سایت همسان گزینی تبیان / دوستی دختر و پسر مجرد

cute-couples23

نجابتیان: در زمینه انتخاب همسر نظریات فراوانی وجود دارد مانند نظریه مکمل، نظریه تفاوت و … اما منظور از مکمل بودن به معنای نقش هایی که هر یک از زن و مرد در زندگی دارند،که کامل کننده یکدیگر باشند. درویژگیهایی مانند شخصیت و عقیده با هم کنار بیایند. تشابه منظور من نبود و بیشتر جذب کردن را من در نظر دارم. یکی از روانشناسان معروف به نام السون می گوید رضایت در زندگی دو نوع است ، رضایت از ازدواج و رضایت فردی و اگر فردی در ازدواج رضایت داشته باشد رضایت فردی هم ایجاد می شود.

حسینی: آقای دکتر اشاره کردند کسانی‌که کامنت می گذارند به دنبال ایده‌آل‌ها هستند. به هرحال در فضای مجازی می دانید که خیلی کامنتها دیدگاه شخصی فرد نباشد و درهر موضوعی می تواند نظر واقعی افراد نباشد. ما ادعایی نداریم که این ۱۱ میلیون فرد مجرد را تحت پوشش قرار می دهیم همین الان روشهایی که برای همسر گزینی وجود دارد از طریق خانواده ها انجام می شود و معرفهای سنتی داریم. گاهی هم درمحل کار ودانشگاه یا فضای مجازی با هم آشنا می شوند اما مشخص نیست چند درصد این آشنایی ها به ازدواج ختم شود یا اینکه تمام ازدواجهایی که از طریق معرف یا آشنایی دو طرف بوده موفق است نه. ما تمام این شیوه ها را نه نفی می کنیم نه کاری داریم بلکه یک شیوه جدیدی ارائه کردیم که هم از فضای مجازی استفاده می کند هم شبکه قوی مشاوران معرفان وجود دارد تا یک ازدواج موفق برای افرادی که تشابه زیادی به هم دارند فراهم شود. شاید از این ۱۱ میلیون جوان ۵۰۰ نفر به ما مراجعه کنند و این اصلا مهم نیست.

خانم حسینی نقش واسطه ها در این میان چیست؟ چون تفاوت شما با سایر سایتهای همسریابی در همین واسطه ها است؟

حسینی: معرفان افرادی هستند معتمد و خیرخواه که با نیت معنوی و بدون اینکه بخواهند از این کار درآمدی داشته باشند؛ تنها به قصد انجام خیر به معرفی جوانان به خانواده ها می پردازند . در کنار فعالیت این عزیزان ما نرم افزار هوشمند همسان گزینی را داریم که شاخصهای آن با همکاری روانشناسان متخصص مورد تایید معاونت ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان تعریف شده است مثل مشخصات فردی، تحصیلی، مسائل اقتصادی، فرهنگی و روان شناختی . ما با استفاده از مشخصاتی که افراد هنگام ثبت نام ارائه می کنند و با توجه به نتایج آزمون های روانشناختی از نرم افزار هوشمند همسان گزینی استفاده می کنیم تا متناسب ترین افراد با هم شناسایی شده و به معرفان پیشنهاد شود . سپس معرف با بررسی موارد مشابه بهترین مورد را انتخاب کرده و به خانواده ها معرفی می کند .

محمدی کنگرانی: من همیشه عنوان می کنم فیس بوک و سایتهای مجازی برای آشنایی اولیه بد نیستند، اما باید جدا از آن محیط هم دختر و پسر همدیگر را بشناسند. درسایت شما هم نهایتا واسطه ها این دو نفر را به هم معرفی می کند و در بیرون همدیگر را می بینند.

محمدی کنگرانی

اما اگر دختر و پسر خودشان ثبت نام کنند مانند سایتهای قبلی می شود؟ چون الان واسطه گری تقریبا شغل شده و افراد به عنوان شیرینی مبلغی می گیرند؟

حسینی: چنانچه دختر و پسری در سایت ثبت نام کنند ، پس از طی مراحل ثبت نام و آزمون های روانشناختی برای مصاحبه و تکمیل پرونده دعوت می شوند و سپس اطلاعات ایشان در اختیارمعرفان قرار می گیرد تا مورد مناسب به ایشان معرفی شود . معرفانی که در شبکه معرفان طرح همسان گزینی فعالیت می کنند ریالی از متقاضیان دریافت نمی کنند و چنانچه معرفانی باشند که با دریافت وجه این کار را انجام بدهند ما با ایشان همکاری نخواهیم داشت . ما از این پتانسیل استفاده کردیم و این افراد را به هم وصل کردیم تا با بهره وری بیشتری امر وساطت در ازدواج انجام شود و هم افزایی بیشتری اتفاق بیفتد. در مرحله آزمایشی ما این واسطه ها را شناسایی کردیم و یک نرم افزاری را در اختیار آنها قرار دادیم تا با استفاده از آن و حضور در شبکه اجتماعی اختصاصی همسان گزینی با هم در ارتباط باشند و مواردی که دارند را به هم معرفی کنند. مهمترین شرط ما این است که ریالی نباید دریافت کنند . آقای دکتر اشاره کردند که این دختر و پسر نهایتا همدیگر را بیرون می بینند و چه تضمینی برای رابطه آنها وجود دارد اما در زمان معرفی خانواده ها در جریان قرار می گیرند و تمام مراحل با اطلاع و نظارت خانواده انجام می شود.

وظیفه نظارت بر شبکه اجتماعی با کیست؟ چون به هرحال امکان سواستفاده از دختران و پسران در این میان وجود دارد؟

حسینی: درواقع معرفان مهمترین رکن و شبکه طرح همسان گزینی هستند و چنانچه این افراد با دقت انتخاب نشوند می تواند باعث آسیب شود. ما یک سیستم ارزیابی واسطه ها را داریم که باید حتما صلاحیت واسطه ها تایید شوند وهرکسی را وارد این سیستم نمی کنیم. یک هیات امنایی داریم که معرفان را شناسایی و تایید می کند، چون اگر این طرح در شهرستانها هم اجرا شود معرفان جدیدی را وارد سیستم می کنیم. تبیانیک کد وساطت به این افراد می دهد تا کسانی را که وارد می کنند مشخص شود. پس در این طرح جوانانی را داریم که خودشان معرف یا واسطه ای را می شناختند و مستقیم به ایشان مراجعه کرده اند و یکسری هم کسی را نمی شناسند. کسانی که به سایت مراجعه می کنند باید فرم اولیه را پر کنند و مراحل راستی آزمایی را بگذرانند تا به تناسب محل کار، تحصیل و زندگی به واسطه ها معرفی می شوند و مورد مناسب به آنها معرفی می شود. در این دوسال معرفان و واسطه های زیادی به ما مراجعه کردند که چون ویژگی و شرایط ما را نداشتند ردشان کردیم. الان ۱۳۰ معرف داریم . مواردی بوده که متوجه شدیم معرف در زمینه ازدواج موقت هم کار می کند که ما اصلا در این زمینه فعالیتی نداریم و طرح همسان گزینی فقط در زمینه ازدواج دائم کار می کند و به همین علت ایشان را از سیستم خارج کردیم. چون معتقدیم ابتدا باید شرایط کافی برای ازدواج دائم را مهیا کنیم .

در این دو سال چقدر آمار ازدواج همسان گزینی داشتید؟

حسینی: طرح هنوز رونمایی نشده و در سال گذشته بدون تبلیغات این کار را آغاز کردیم تا آن را کاملا چکش کاری کنیم و مشکلات را به طور کامل شناسایی کنیم. الان از شهرستان هم به ما پیشنهاد راه اندازی این سایت را داده اند. بعضا دختران و پسرانی با سن بالا به عنوان مثال ۵۰ سالگی به ما مراجعه می کنند که از ما تقاضای معرفی موردی دارند که با توجه به اینکه رونمایی در پیش است امیدواریم بانک اطلاعاتی جوانان آنقدر گسترش پیدا کند که بتوانیم به این عزیزان هم موردی معرفی کنیم . این را هم بگویم که معرفان بانک اطلاعاتی خودشان را بدون شماره و اطلاعات تماس و تنها با مشخصات کلی در اختیار هم می گذارند و به هم کمک می کنند.

همسان گزینی/همسریابی/تبیان

slideshow for anniearmitage

اشاره کردید که بعد از معرفی دختر و پسر، خانواده درکنار آنها هستند اما من در برخی کامنتها دیدم که دخترها به خاط مسائل فرهنگی یا مسائل شرعی دوست ندارند که خانواده و اطرافیان بدانند از این طریق با همسرشان آشنا شده اند . برای این افراد چه برنامه ای دارید؟

محمدی کنگرانی: اتفاقا من با خیلی از همکارانم صحبت کردم و نگرانی آنها این بود که برای خانواده های مذهبی این موضوع چطور حل شدنی خواهد بود. وقتی ۱۱ میلیون نفر جوان مجرد داریم و یک میلیون نفر کاربر سایت شما هستند به نظر من می توان نتیجه گرفت کسانیکه به شما مراجعه می کنند اعتقادات خاصی دارند، برای این گروه چطور موضوع حل می شود؟ البته سایت شما از قبل موفق بوده، اما مشکل بزرگتر این است معمولا کسانی در سایت شما ثبت نام می کنند که نتوانستند ازدواج کنند. بدون قصد جسارت به کسی، آیا سطح اقتصادی، فرهنگی ، اجتماعی کسانیکه در این سایت ثبت نام می کنند پایین نمی آید؟ چون کسی‌که تحصیلات، پول و موقعیت اجتماعی خوبی دارد حتما ازدواج کرده و کسیکه با این شرایط نتوانسته ازدواج کند حتما مشکلی داشته است. من نگرانم که با این همه هزینه و وقت یک طرح شکست خورده نشود و بعد از مدتی بی نتیجه رها شود. در جریان بودن خانواده یعنی ضمانت، اما خودتان هم می دانید که این امکان ندارد چون امکان وابستگی وجود دارد و بعد اگر ازدواج نکنند آیا خانواده ها از شما شکایت نمی کنند؟ مهمتر اینکه شما می دانید الان متاسفانه موضوع رابطه جنسی هم وجود دارد و این مسائل دردسرساز می شود. هرقدر هم که خانواده متدین تر باشد این موضوع سختتر است و بیشتر مشکل ساز می شود.آیا صیغه می کنید؟

حسینی: معمولا خانواده ها به معرفان ما مراجعه می کنند و مشخصات فرزندانشان را در اختیار قرار می دهند. در دانشگاه هم بعضا اساتید خود دانشجویان را می شناسند اما در زمان معرفی افراد به هم خانواده ها در جریان هستند.افرادی هم که مستقل از خانواده به سایت مراجعه می کنند شرط اول این است که خانواده در جریان باسد چون اطلاع و حضور خانواده پارامتر مهم نظارتی و هدایتی محسوب می شود .آمار ثبت نامی های ما نشان دهنده آن است که از تمامی اقشار جامعه نسبت به این امر اقبال وجود داشته است.

نجابتیان: آقای دکتر هر طرحی بالاخره نواقصی دارد، من نمی گویم که این طرح کاملا مشکل ازدواج را حل می کند، اما خیلی از مشکلاتی که خانواده ها با ما در میان می گذارند یا دختر و پسر جوان ترس از ازدواج است و به خاطر نگرانی از انتخاب همسر نامناسب، عدم شناخت کافی از طلاق می ترسند. هدف ما در این طرح کمک به این جوانان و خانواده ها است چون آنها می ترسند هزینه اقتصادی و عاطفی بگذارند اما بعد نتیجه نگیرند . خود من به عنوان مشاور ازدواج با تعداد انبوهی از جوانان و خانواده ها در ارتباط هستم که مهم ترین نگرانیشان این است چه راهکاری وجود دارد که بتوان اطمینان پیدا کرد تا ازدواجی موفق داشته باشیم .

متاسفانه به خاطر نبود فرهنگ و باورهای غلط برخی هم که از طریق این سایت همسان گزینی ازدواج می کنند حتی خود خانواده، آن را از دیگران پنهان می کنند؟

نجابتیان: این برای ما مهم نیست که جوانانی که از طریق سایت همسان گزینی تبیان ازدواج کرده اند آن را اعلام نکنند . مهم این است که ازدواجها آگاهانه و موفق باشد و بعد از چند سال به نارضایتی از زندگی و خدای ناکرده طلاق منجر نشود؛ ازدواج درست برای ما مهم تر است. نقطه قوت این طرح این است که یکی از حلقه های این طرح ارتباط با مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده جهت مشاوره قبل از ازدواج و مشاوره های هنگام و بعد از ازدواج است تا زوجها بتوانند با مراجعه به این مراکز آموزش و مهارت کافی را کسب کند.

برخی هم برای ما کامنت گذاشتند که با وجود همسان گزینی در حال جدا شدن هستند؟

نجابتیان: ازدواج یک فرایند است و نمی توان به صرف انتخاب آگاهانه تضمین کرد که این ازدواج هیچ گاه شکست نمی خورد و نمی توان تضمین صد در صد برای آن در نظر گرفت . زن و شوهر باید مهارتهایی مانند حل مسأله ، مهارت مقابله با بحران و مهارتهای متناسب با زندگی و خانواده را فرا بگیرند ، باید یاد گرفت داد و همیشه نیاز به مهارت وجود دارد. در این سالها موسسات همسریابی بسیاری به ما مراجعه کردند و جلسات متعددی هم گذاشتیم چون خودتان هم می دانید که سایتها و موسسات بیشمار غیر مجاز فعالیت می کنند و در این سالها نیروی انتظامی با آنها برخورد کرده است. اما دلیل اینکه معاونت ساماندهی طرح این سایت را پذیرفتند به خاطر بهره گیری از مشاوره پیش از ازدواج و رعایت اصول، امنیتی ، اخلاقی و خانواده محور بودن آن است . هنوز

طرح رونمایی شده اما الان ما تلفنهای زیادی داریم و از طرح استقبال کردند بنابراین این نیاز جامعه بوده است. به هرحال ازدواج یک ریسک است و تلاش ما این است که درجه ریسک پذیری را پایین بیاوریم.

نجابتیان

این مراکز مشاوره زیر نظر معاونت امور جوانان هستند ؟ 

نجابتیان: بله، مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده با مشارکت سازمان نظام روانشناسی ایجاد می شود، این مراکز مورد تایید ما هستند. در دوره قبل یک طرحی قرار بود اجرا شود که مراکز مشاوره طرح همسان گزینی را هم انجام دهند و خوشبختانه انجام نشد چون اصلا درست نیست. الان خوشبختانه مراکز مشاوره از همسان گزینی کاملا جدا هستند. کسانی‌که از طریق این سایت آشنا می شوند اگر دوست داشته باشند به مراکزی که ما معرفی می کنیم مراجعه می کنند و اصلا قرار نیست این مراکز همسان گزینی داشته باشند.

محمدی کنگرانی: باید اعلام شود کسانی‌که در مطب شخصی همسان گزینی انجام می دهند یک کارغیرعلمی و غیر اخلاقی است و باید جلوی آن را گرفت.

اما قبول دارید کسانی به سراغ این سایت می روند که یا مشکلی در ازدواج دارند یا اینکه به دنبال اهداف دیگری هستند؟

نجابتیان: ممکن است افرادی که توانایی انتخاب همسر ندارند و یا مشکلات خاصی دارند هم بتوانند از این طریق ازدواج کنند که از نظر ما بسیار خوب است .ما هیچ داعیه ای نداریم و طرحی است که ممکن است برای قشر خاصی باشد اما در معاونت، جلساتی با سایتهای خصوصی که در این زمینه فعالیت می کنند برگزار کردیم تا به یک الگوی واحد در این زمینه برسیم. از یک طرف دولت موضوع ساماندهی ازدواج جوانان به ما واگذار کرده و از طرف دیگر خانواده ها به دنبال ازدواج درست فرزندانشان هستند. تماسهای زیادی ما از قشر تحصیل کرده جامعه داریم که خواهان کمک در انتخاب همسر برای فرزندانشان هستند .چند وقت پیش دکتری با من تماس گرفت و خواست که به پسرش که او نیز پزشک است برای انتخاب همسر کمک کنیم چون اعتماد به هر کسی ندارد هنوز نتوانسته ازدواج کند، بنابراین افراد تحصیل کرده هم به دنبال این موضوع هستند. در شروع کار همه تصور می کردند که افراد مشکل دار در این طرح ثبت نام می کنند اما الان با کسانی مواجه هستیم که هیچ مشکلی ندارند و به خاطر مشکلات و اعتیاد می ترسند ازدواج کنند. ما ادعا نداریم که تنها راه حل کاهش طلاق همسان گزینی است اما این می تواند تا حدی کمک کننده باشد .شاید هم کسی هیچ مشکلی نداشته باشد اما دوست دارد از طریق واسطه همسرش را انتخاب کند تا مطمئن باشد.

حسینی: ما در مرحله آزمایشی به نتایجی رسیدیم که شاید دانستن آن برای شما هم مفید باشد . در ابتدای مرحله آموزشی ما هم فکر می کردیم فقط قشر خاصی علی الخصوص افراد مذهبی به ما مراجعه می کنند اما زمانی که افراد برای تکمیل مراحل ثبت نام آمدند متوجه شدیم اصلا چنین نیست. حتی افراد دیدگاه سیاسی و مسائل مذهبی خودشان را به راحتی مطرح می کنند، از اقلیتهای مذهبی هم ثبت نام کردند و طبیعی است که ما هم بنا به شرایط ایشان فرد متناسب را معرفی خواهیم کرد .
محمدی کنگرانی: شما در واقع با این سایت در نظر دارید شانس انتخاب بیشتر را بالا ببرید.اما همین مثالی که زدید پسر این آقای دکتر هم مشکل برقراری ارتباط دارد و این اختلال است. خانم حسینی اشاره کردند که همه افرادی به ما مراجعه می کنند اما این نیاز به اعتماد دارد.

خانم حسینی این اعتمادی که آقای دکتر گفتند را چطور به وجود می آوردید؟

حسینی: شاید برای شما جالب باشد که بدانید سایت تبیان حدود ۱۴ سال پیش برای عضویت خود و ارائه خدمات مناسب به کاربران تایید شده خود از ایشان مدارک شناسایی می گرفت. در آن زمان هم خیلی ها معتقد بودند که افراد کمی این کار را خواهند کرد اما به مرور و با اعتمادی که سایت در ارائه خدمات خود ایجاد کرد؛ ارسال مدارک کاربران امری عادی شد. در مورد همسان گزینی هم معتقدیم چنانچه عملکرد درستی داشته باشیم و بتوانیم خروجی مناسبی از این طرح بگیریم این اعتماد کم کم ایجاد خواهد شد و به مرور افزایش خواهد یافت. آمار ثبت نامی های ما نشان دهنده آن است که اقشار تحصیل کرده اقبال بیشتری از طرف ما داشته اند وقتی فردی در دانشگاه فرد مناسب خود را نیافته و سراغ ما آمده است می توان نتیجه گرفت که در زمینه کسب اعتماد قدم مناسبی برداشته شده است.

حسینی

شما اعلام کردید که دولت ساماندهی ازدواج را به شما واگذار کرده اما خیلی از جوانان معتقدند که ساماندهی ازدواج تنها همسان گزینی نیست و بخش زیاد آن اقتصادی است. آنها معتقدند که ابتدا مشکل بیکاری را باید حل کرد؟

نجابتیان: یکی از برنامه های معاونت ساماندهی اشتغال جوانان است و کارگروههایی هم با وزارتخانه ها برگزار شده ، اما ما قدرت اجرایی نداریم و ما هماهنگ کننده دستگاهها هستیم، ما به وظایف دستگاهها در رسیدگی به امور جوانان رسیدگی می کنیم.

محمدی کنگرانی: ساماندهی یعنی کشور و جوانان پشت آن هستند پس نباید از کلمات کلی استفاده کرد چون ساماندهی تنها ازدواج جوانان نیست. الان عنوان می شود ساماندهی یعنی ازدواج و این هم به سایت تبیان واگذار شده، این خیلی نگران کننده است چون اگر مشکلی پیش بیاید دیگر نمی توان جلوی آن را گرفت. اگر طرح شکست بخورد دوباره بی اعتمادی پیش می آید.

حسینی: چنانچه ما بتوانیم با اجرای درست این طرح موفق شویم هم اعتماد به وجود می آید و هم سایتها و موسسات دیگر هم از این الگو پیروی خواهند کرد.

محمدی کنگرانی: منظور من از اعتماد فراتر از این و اعتماد به دولت بود که مانند سایر طرحها شکست نخورد. کسانی هستند که ادعا دارند همسان گزینی یک طرح علمی است که از نظرمن نیست اما من خیلی دوست دارم طرح موفق شود چون حتی عده محدودی هم اگر بتوانند با این شیوه موفق شوند خیلی موفقیت بزرگی است و نباید این اجازه را داد تا با شکست طرح عده ای سواستفاده کنند.

نجابتیان: این سایت همسان گزینی ادعایی ندارد که تنها زوج مناسب را معرفی می کند بلکه پیش از ازدواج تا ۴ سال بعد ازدواج با این زوجها در ارتباط است تا آموزشها و مهارتها را به آنها بیاموزد.اما ممکن است در این ۴ سال عده ای جدا شوند و ما اصلا اجباری در این زمینه نداریم.

اینکه دختران بیشتر ثبت نام می کنند شاید برای این است که دختران بیشتر دنبال سایتهای این چنینی و واسطه هستند؟

نجابتیان: نه چون در فرهنگ ما دختران اجازه خواستگاری ندارند و از این طریق می خواهند همسرشان را انتخاب کننند.

محمدی کنگرانی: نه من مخالفم الان خیلی از دختر خانمها خرج پسرها را هم می دهند و حتی سفر هم می برند.

نجابتیان : اما این فرهنگ درمیان افراد خاصی وجود دارد،برای ازدواج این دخترها هم خانواده پسر باید خواستگاری برود.

محمدی کنگرانی: به هرحال امیدوارم این طرح شکست نخورد و مانند سایر طرحها رها نشود چون همسان گزینی شیوه مناسبی برای انتخاب همسر نیست و ازدواج تنها تشابه در انتخاب نیست و نیاز به پارامترهای فراوانی دارد.

 

تاکنون 17 نظر ثبت شده است.

  1. با سلام ]یه می شود هز شهرستان در این طرح شرکت کرد؟

  2. به نظر من این طرح بسیار مناسب است و امتیاز ۱۵ از ۲۰ را میتواند بگیرد اما من شماره تماستان را هم برای مطمان شدن کامل هم از شما میخواهم

  3. همسر من کیست

  4. سلام دختری ۳۴ هستم در اصفهان زندگی میکنم .با قد ۱۵۷ .قصد ازدواج داعم دارم.

  5. با مدرک لیسا نس . به یک شریک زندگی خوب خواهانم.

  6. این کارها چند سالی است که در اصفهان انجام می شود ولی خیلی موفق نبوده است

  7. ايدةاله

  8. طرح خیلی خوبی هستش

  9. چطوری تو سایت عضو شم

  10. سلام من ۲۶سالمه شاغلم دوست دارم از دواج کنمباکسی که وفادار وصادق باشه

  11. سلام واقعا که من در تبیان ثبت نام کردم الان دو ماهه مصاحبه حضوری هم شدم هنوز هیچ خبری از یک نفر نیست

  12. لطفایه فکری به حال مادهه ۶۰هابکنیدداریم به فنامیریم

  13. ,با سلام و خسته نباشید
    خواهش میکنم شرایط سنی رو مخصوصا برای خانمها در نظر بگیرید و اولویت بندی کنید برای رسیدگی به ثبت نام شده ها

  14. ﺑﺎ ﺳﻼﻡ , ﻣﻴﺨﻮاﺳﺘﻢ ﺑﺪاﻧﻢ ﻣﻦ ﻣﺘﻮﻟﺪ ۶۳ ﻫﺴﺘﻢ. ﺣﺘﻲ ﻣﻦ ﻛﻪ ﺷﻐﻞ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺩاﺭﻡ( ﺩﺭﻳﺎﻧﻮﺭﺩ ي) ﻫﻨﻮﺯ ﻧﺘﻮاﻧﺴﺘﻨﺪ ﻣﻮﺭﺩ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﭘﻴﺪا ﻛﻨﻢ . و ﻫﺮ ﺳﺎﻝ ﺗﺮﺳﻢ اﺯ اﺯﺩﻭاﺝ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﻣﻴﺸﻮﺩ . ﻟﻂﻔﺎ ﻣﻦ ﺭا ﺭاﻫﻨﻤﺎﻳﻲ ﻛﻨﻴﺪ. ﺑﺎ ﺗﺸﻜﺮ.

  15. سلام زهرا هستم
    آمادگی ازدواج دارم ولی هنوز با مورد مناسب برخورد نکردم

  16. سلام برای متولدین ۵۷ هم فکر کنید