باران باش و ببار و نپرس کاسه های خالی از آن کیست.(کوروش کبیر)
خوش آمدید - امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

خاصیت و فواید میوه انار + عکس از درخت انار

خاصیت و فواید میوه انار + عکس از درخت انار

خواص انار , خاصیت انار , خواص آب انار

خواص انار – درخت انار

خواص انار برای کاهش وزن

نتايج يک مطالعه نشان مي دهد که انار به عنوان سلاحی براي مبارزه با چاقی بسيار خوب عمل مي کند. در يک مطالعه که بر روي هزار نفر توسط چند دانشگاه آمريکايي در واشنگتن انجام شد محققان متوجه شدند که مصرف انار حتي در کوتاه مدت مي تواند رشد سلول های چربی اطراف معده را متوقف و اين چربي ها را به سرعت آب مي کند. محققان در اين مطالعه به افراد مورد مطالعه گفتند که مدت يک ماه روزي يک عدد انار مصرف کنند. نتيجه اين مطالعه نشان داد که مصرف انار در سوزاندن چربي بدن کاربرد فوق العاده اي دارد و اسيد چرب اطراف شکم را نيز کاهش می دهد.

خواص انار برای کاهنده کلسترول

نتايج تحقيقات بر روی افرادی که در هفته حداقل دو بار آب انار نوشيده اند نشان داده که ۳۰ درصد کلسترول بد خون آنها کاهش پيدا کرده است. مصرف انار عامل کاهش التهاب ديواره عروق خونی و کاهش احتمال تصلب شرايين است.

فواید انار برای آلزایمر

التهاب يکي از مهم ترين دلايل بيماري آلزايمر، پارکينسون، آرتريت روماتوئيد و سرطان است. مصرف منظم انار براي جلوگیری از آلزايمر توصيه شده است. براي درمان آلزايمر معمولاً از داروهاي ضدالتهابي مانند ايندومتاسين استفاده مي شود که همين ترکيب نيز در انار وجود دارد. انار حاوي ويتامين هاي K، C و B5 و مواد معدني کلسيم، آهن، روي، منيزيم و فسفر است که به کاهش استرس، بيماري هاي قلبي و محافظت در برابر سرطان جلوگيری مي کند. بيماری پيش رونده آلزايمر شايع ترين نوع زوال عقل است که باعث اختلال در حافظه، تفکر و رفتار فرد مي شود. دليل اين بيماری هميشه کهولت سن نيست و عوامل ژنتيکي، سکته مغزي و شوک عاطفي نيز مي تواند منجر به اين بيماری شود.

افزايش سن هنوز هم بزرگ ترين عامل خطر آلزايمر است که از آن گريزي نيست ولي با رعايت اصول بهداشتي و روانی می توان از اين اختلال جلوگيري کرد و تمام افراد مسن محکوم به ابتلا به آلزايمر نيستند. پيشگيري از آلزايمر چند راهکار ساده دارد که اکثر افراد از آن بي خبرند. تحقيقات اخير پژوهشگران کمبريج نشان می دهد که آلزايمر هفت علت عمده دارد که عبارت اند از: ديابت، آغاز فشار خون بالا از دوران جوانی، چاقی، عدم تحرک و افسردگي.

خواص انار : پیشگیری از آرتروز

مطالعات نشان داده است که انار، آب انار، روغن انار، و همچنين رب انار حاوي خواص ضدالتهابي و مسکن طبيعي براي مفاصل است. مصرف انار و ساير محصولات حاصل از آن، موجب پيشيگيری از تخريب مفاصل ناشي از آرتروز مي شود. آب انار طبيعی ورم مفاصل و التهاب استخوان را تسکين داده باعث کاهش زوال غضروف است.

خاصیت انار : محافظت از پوست

انار به علت دارابودن آنتی اکسیدان بالا، باعث کاهش آسيب هاي پوستي ناشي از اشعه ماورابنفش و دفاع در برابر راديکال هاي آزاد در پوست مي شود. همچنين توليد کلاژن در پوست، سفت شدن پوست، جلوگيري از ايجاد لکه هاي پوستي و کمک به بهبود زخم هاي پوستي از ساير فوايد مصرف انار است. آنتي اکسيدان ها منجر به تحريک گلبول هاي سفيد خون برای خنثی کردن مواد سمی در بدن و در نتيجه ارتقاء سيستم ایمنی بدن مي شوند.

مصرف انار همچنين عامل کاهش سرعت فرايند پيري است و چين و چروک ها و خطوط ريز ناشي از افزايش سن و نور خورشيد را کاهش مي دهد. همچنين بسياري از منابع از تاثير مثبت انار به رفع جوشهاي ناشي از پوست های چرب اشاره کرده اند. ضمن اينکه مصرف منظم آب انار طبيعی مي تواند به تقويت فوليکول هاي مو و کاهش ريزش مو نيز کمک کند.

ضد سرطان بودن انار

به گفته دکتر جنيفر فرانکلين از مرکز تغذيه پزشکی در نشويل، مصرف يک چهارم انار ميزان فيبر مورد نياز روزانه يک انسان را تامين مي کند که اين امر باعث جلوگيري از بروز مشکلات گوارشي مي شود. همچنين انار تقويت کننده کبد و صفرا، تقويت کننده توان جنسی، عامل متعادل سازی مزاج و برطرف کننده زردی است. بعلاوه مصرف آب انار موجب حذف راديکال هاي آزاد در بدن شده و مانع رشد و توسعه سرطان های پستان، پروستات، پوست مي شود.

خواص انار جهت سلامت قلب

انار غنی از آنتی اکسیدان ها است که  با کلسترول در شريان ها مبارزه ميکند. اين ميوه همچنين به بهبود عروق و بازسازي سلول هاي آسيب ديده کمک ميکند. خواص آنتي اکسيداني در انار  شامل ليپوپروتئين با چگالي کم است. اين اساسا بدان معني است که انار  از سخت شدن ديواره عروق بعلت چربي اضافي جلوگيري ميکند ، چربي شريان ها را از بين ميبرد.

همچنين، انار سطح اکسيژن خون را بالا ميبرد. آنتي اکسيدان ها باعث کاهش کلسترول خون می شود،  با راديکال های آزاد مبارزه کرده و از لخته شدن خون جلوگیری ميکند.  در نهايت  خون گردش خوبي پيدا ميکند و سطح اکسيژن بالامی رود. علاوه بر بهبود سلامت قلب، انار سبب کاهش روند  پيري مي شود،  از ورم مفاصل، سرطان پروستات و اختلال در نعوظ پیشگیری ميکند. انار  برای اسهال، کنترل وزن، کاهش فشار خون بالا بسيار کمک میکند و باعث بهبود سلامت روان ميشود

خواص روغن دانه انار

روغن دانه انار از پوست  محافظت ميکند  اثرات مخرب نور خورشيد را از بين مي برد.آنتي اکسيدان هاي اين ميوه از پوست مراقبت ميکند. روغن دانه انار حاوي مقادير زيادي از اسيد ellagic، که نوعي آنتي اکسيدان است که از سرطان پوست پيشگيري ميکند. روغن دانه انار پوستهاي خشک را درمان ميکندروغن ساخته شده از دانه انار پوست خشک  را درمان ميکند، به راحتی در پوست نفوذ کرده، داراي خواص ضد التهابي و تسکين دهنده است، و به خاطر حفاظت از آنتی اکسیدان، اسيد punicic  و امگا ۵ اسيدهاي چرب به سرعت، پوست خشک و ترک ديده را مرطوب ميکند. روغن دانه انار (Pomegranate seed oil) ممانعت كننده قوی آنزيم های ايجاد كننده آماس و داراي مقادير فراواني از يك اسيد چرب يگانه به نام Punicic acid ميباشد. كه در روغن دانه انار منحصر به فرد است. برای کنترل خشکی موهای فر،   روغن  دانه انار را امتحان کنيد.  يکساعت قبل از شستشو به مو ها بزنيد  همچنين اگر میخواهید موهايتان فر نشودفقط يک قطره از روغن دانه انار بين دست هاي خود ريخته وبه موها بزنيد هم درخشان میی شود و هم فر نمی شود

خواص آب انار

آب انار سلول هاي سرطاني را  از بين مي برد آب انار در درمان برخي از انواع سرطان موثر است. مواد تشکيل دهنده طبيعي در آب انار و عصاره آن مي تواند سلول هاي سرطاني را از بين ببرد، به ويژه در مورد سرطان پروستات بسيار مفيد است. آب انار  به کنترل ديابت کمک ميکنداگرچه اين  ميوه حاوي مقدار زيادي قند طبيعي است، همچنين خواص سبزيجات-خواص ميوه ها سبزيجات و سلامت – بسيار خوبي از فيبر غذايي است که مي تواند به  کنترل قند خون در بيماران مبتلا به ديابت کمک کند .آب انار از پيري پيشگيري ميکند؛ يکي از مهم  ترين خواص درماني آب انار است که مي تواند پوست  را تقويت کرده و آن را به تاخير بياندازد خطوط و چين و چروک را کاهش دهد. اين ميوه طول عمر  اسلول ها ي بدن را که  براي توليد کلاژن و الاستين ضروری هستند زيادتر ميکند،  اين دو ماده فوق العاده براي جوان کردن پوست مفيدند

آب انار تخمير نشده و خاصيت آنتي اكسيداني بيشتري نسبت به انگور دارد. البته دانشمندان خاطر نشان كرده اند كه اثرات درماني آب انار يا روغن دانه آن تنها از مصرف مرتب آنها در زمان طولاني به دست ميايد. آب انار داراي قند تانن و ماده مفيد ديگري به نام مانتين است كه براي كبد خوب ميباشد و موجب تصفيه كبد ميگردد. انار به دليل داشتن مقادير زيادي ويتامين A در رشد اطفال بسيار تاثيرگذار بوده و ويتامين B موجود در انار اعصاب را تقويت ميكند. همچنين به علت دارا بودن مقاديري از ويتامين B-6 ضد استفراغ ميباشد. مصرف آب انار يا عصاره آن براي خانمهاي باردار بسيار توصيه شده زيرا علاوه بر رفع ويار به دليل غناي بالاي اين ميوه از نظر ويتامينها، موجب رشد مناسب جنين ميشود. آب انار همچنين در درمان اسهال نيز موثر است. نوع جنگلي و خودروي آن كه به ناردان معروف است كاربرد زيادي در درمان اسهال دارد. جوشانده انار در درمان زخم و ورم معده بسيار مؤثر است. همچنين آب انار شيرين براي درمان يرقان تجويز ميشود. نگاه داشتن آب انار ترش در دهان باعث از بين رفتن جوشهاي دهاني و برفك ميشود.

آب انار شيرين صفرا بر بوده و معده و كبد را تقويت ميكند و در درمان تب هاي صفراوي و امراض جلدي مؤثر است و براي همين آب انار شيرين يا ترش را با پيه و شكر به هم ميمالند و معجعوني تهيه ميشود كه ۵ تا ۱۰ سير آن براي مداواي امراض فوق بسيار مفيد است. آب انار، خاصه انار شيرين بدن را فربه و غذا را جوهر كشي نموده و به سبب رسيدن جوهر اغذيه به بدن شده و جرب و حكه (خارش بدن و مقعد و فرج) را رفع ميكند. آب انار باز كننده بول و مسامات پوست و جلادهنده رخسار و ملين طبع ميباشد. خوردن آب انار تشنگي، استسقا و ورم معده و بدي و در هم ريختگي مزاج را علاج ميكند. آب انار به علت داشتن پتاسيم و منيزيوم و دفع سموم و تعادل مايعات بدن به خصوص خون نقش مهم ايفا ميكند. آب انار ضد سرما خوردگی است و به عنوان مفرح مصرف ميشود و تقويت كننده قلب است. همچنين آب انار اشتها آور و بهتر است قبل از غذا مصرف شود. مصرف انار در معالجه راشيتيسم(نرمي استخوان) و كم خوني و ضعف اعصاب مؤثر است و به بدن نيرو ميبخشد. مصرف انار شيرين براي معالجه ضعف و لاغري شديد بسيار مفيد است. خوردن آب اناراز ابتلاء به بيماري قند جلوگيري ميكند. مضمه آب پخته انار موجب تقويت لثه ميشود. مخلوط آب انار و شكر و نشاسته و صمغ عربی و روغن بادام، باز كننده ادرار و تقويت كننده كليه و مثانه و معالج سينه سرفه و آزار آن ميباشد، مخلوط فوق را بايد جوشاند و نيم گرم بخورند.

آب انار ترش و شيرين حرارت معده و غليان و فشار خون را فرو مينشاند و همچنين اثر مستي را برطرف و مضرات دخانيات را خنثي ميكند. رب انار بهترين چاشني غذاهاي اصيل ايراني از قبيل فسنجان ميباشد. كنستانتره انار از آب انار قويتر و بهتر است و غم و اندوه را برطرف ميكند. آب انار برطرف كننده تشنگي شديد و رفع كننده التهاب افراد تب دار ميباشد. آب انار مي تواند تعداد اسپرم  مرد را افزايش دهديکي ديگر از مزاياي  آب انار  افزايش تعداد اسپرم مردان است اگر ميخواهيد بچه دار شويد، آقايان بايد روزانه يک ليوان آب اناربنوشند. در مطالعات، نوشيدن منظم آب انار به طور قابل توجهی تعداد اسپرم در مردان را افزايش ميدهد. جوش و درمان آکنهعلت اساسي جوش و آکنه مي تواند به مشکل  سيستم گوارش مربوط شود. نوشيدن آب انارآکنه  را بهبود مي بخشد انار خواص خوبي از ويتامين C است. آب  اناربهتر از چاي سبز، پوست را مرطوب ميکند. نوشيدن آب  انارو يا استفاده از روغن دانه  انار به پوست رطوبت  داده  و خشکی و زبری پوست را از بين مي برد. خواص درماني آب انار بسيار متعدد هستند برای جلوگيری از اسهال، درمان تهوع و استفراغ، و  زخم معده کمک ميکند. اين می تواند در واقع بسياري ازمشکلات معده استفاده شود. با گذشت زمان، شريان ها  مي تواند تبديل به  پلاک مضر شده به  مشکلات قلبي و سکته منجر شود. انار داراي مواد تشکيل دهنده  اي است که مي تواند در برابر ساخت  اين پلاک و کاهش اثرات آن  بر روي شريان ها جلوگيري کند. نوشيدن  روزانه آب انار  حتي مي تواند در پيشگیری و درمان ریزش مو مفيد باشد. اسيد punicic در انار براي تقويت مو کمک کرده و باعث ضخيم و سالم شدن مو می شود. همچنين مي تواند افزايش  خون در پوست سر را افزايش داده، که در آن  فوليکول های مو را بهبود مي بخشد و باعث رشد بهتر مو می شود. افرادي که در هفته ۲ ليوان يا بيشتر آب انار مي نوشند احتمال پيشرفت و بروز آلزايمر در آن ها نسبت به افرادی که در هفته نصف ليوان آب انار مصرف مي کنند۷۶ درصد کمتر است.

خواص پرده های انار

مصرف انار به صورت دانه شده و همراه با شکر اصلا توصیه نمی شود و انار را بايد با پرده های سفيد اطراف دانه ها مصرف کرد زيرا اين لايه حاوی مقادير قابل توجهی فيبر نامحلول است که اين فيبر نامحلول به حرکات دستگاه گوارش، رفع مشکلات دستگاه گوارش، جلوگيری از يبوست و کاهش اضافه وزن و کنترل اشتهای کاذب کمک می کند.

 خواص انار , خاصیت انار , خواص آب انار

خواص انار – فواید آب انار

نگاهی کوتاه به خواص انار

# انار شيرين ادرار آور است .
# انار با دانه ملين مزاج است .
# آب انار شيرين براي بيماريهاي مجاري ادرار مفيد است .
# ترشح صفرا را زياد مي کند.
# جوشانده پوست درخت انار نيز اثر ضد کرم درد .
# براي برطرف کردن گلو درد و زخم گلو از جوشانده پوست انار و يا جوشانده برگهاي انار استفاده کنند .
# خانم هايي که عادت ماهيانه شان منظم نيست مي توانند از جوشانده برگهاي انار استفاده کنند.
# برگهاي له شده انار را اگر روي پوست بگذاريد خارش را از بين مي برد .
#  انار شيرين براي کساني که يرقان دارند مفيد است، يک ساعت قبل يا بعد از غذا ميل شود.
#  انار شيرين سرفه را تسکين مي دهد و صدا را باز مي کند (ميوه مخصوص خوانندگان و مداهان)
#  انار شيرين خارشهاي بدن را تسکين مي دهد.
#  انار باز کننده ادرار و تقويت کننده دستگاه ادرار و مثانه است.
# سائيده انار و مازو براي برطرف كردن و باز كردن خلط خشك شده در سينه و دفع زخم سفليس بسيار مفيد است.
# اگر آب انار را با شکر و نشاسته و صمغ عربي و روغن بادام بجوشانيم و نيم گرم ميل شود باز کنندة ادرار و تقويت کنندة دستگاه ادرار و مثانه است.
# انار دفع کنندة مضرات دخانيات مي باشد.
# اگر انار را با پوست و دانه به طور سالم بپزند و سپس کوبيدة آن را در محل خارش بگذارند خارش را برطرف مي کند.
# انار پخته براي زخمهاي گوشة ناحن مفيد است.
# براي درمان سيفليس ، رب انار با عسل مخلوط کرده به صورت مرهم (بمالند) يا بخورند بهتر است.
# اشخاصي که داراي طبع سرد و تر هستند بعد از خوردن انار کمي زنجبيل با نبات بخورند.
# برای معالجه سرفه های شديد خوني ميتوان انار را سوزانده و عسل مخلوط نمود و بر سينه ماليد .
# انار شيرين خارشهاي بدن را تسکين مي دهد.
# طبع انار ترش سرد است.
# مقوي معده و کبد است، البته انار شيرين.
# کساني که زخم معده دارند انار ترش ممنوع است. به طور کلي زياده روي در مصرف انار ترش امکان به وجود آمدن زخم معده را دارد.
# جهت درمان زخمهاي دهان روزي چندبار آب انار ترش را در دهان نگه داشته و مزمزه نماييد.
# گل انار جهت درمان خونريزي لثه و زخم دندان و ورم بيضه(باد فتق) مفيد است.
# براي درمان استفراغ ميتوان از آب انار استفاده كرد.
# پخته و خمير گل انار همراه با كمي استراحت براي درمان كفش زدگي و ترك پا بسيار مفيد است.
#  اگر انار با دانه خورده شود از صدا کردن شکم جلوگيري مي کند.
#  خوردن انار غم و اندوه را از بين مي برد.
#  کساني که ميل به خوردن خاک و چيزي ديگر دارند با خوردن رب انار از بين مي رود.
#  خانمهاي حامله اگر در دوران حاملگي رب انار بخورند ويار آنها از بين مي رود.
#  براي از بين بردن ترشحات ساده قاعدگي (پريودي) يا همان زنانگي از دمکرده گل انار استفاده مي شود.
#  براي کساني که خروج مقعد دارند پوست انار خشک يا تازه توصيه مي شود. براي کساني که بواسير دارند نيز مفيد است.
#  کساني که کرم دارند پوست انار بسيار مفيد است البته بهتر است يبوست نداشته باشند.
کسانی که کم خون هستند يا احساس خستگي زياد مي کنند از دم کرده يا جوشانده برگ انار به عنوان چاي استفاده کنند.
#  دم کرده برگ انار ميگرن را برطرف مي نمايد.
#  براي درمان کرم کدو پوست خشک کرده ريشه با ساقه انار نيز مفيد است. اما براي از بين بردن کرم کدو داروهاي شيميايي البته زير نظر پزشک بهتر است.
#  کساني که مزاج گرم دارند انار ترش براي آنها مفيد است.
#  جوشانده پوست انار جهت ترشحات سفيد خانم ها مفيد است.
#  از ترکيب گلهاي له شده انار با روغن کنجد براي سوختگي استفاده مي شود.
#  اگر انار را با پوست و دانه به طور سالم بپزند و سپس کوبيده آن را در محل خارش بگذارند خارش را برطرف مي کند.
#  جوشانده گل انار درمان کننده پيوره و خون ريزي لثه مي باشد.
#  بهترين موقع خوردن انار صبح ناشتا با کمي گل پر است.
انار توليد کننده اخلاط صالح است. همانا دو گونه خلط وجود دارد يکي مفيد و ديگر غير مفيد که انار توليد کننده نوع مفيد آن است.
#  براي رفع درد سينه يا سرفه خشک سر انار استفاده مي شود
#  پودر پوست انار براي التيام زخمهاي کهنه مفيد است.
#  عصاره گل انار و گلاب براي ورم چشم مفيد است. بصورت ضماد با احتياط مصرف شود.
گل انار با آب بارهنگ براي زخمهاي آلات تناسلي آقايان مفيد است. در ضمن به جاي گل ما مي توانيم از پي سفيد داخل انار استفاده کنيم.
#  انار دفع کننده مضرات دخانيات مي باشد.
#  کساني که مي خواهند نوزادي زيبا داشته باشند در دوران حاملگي در فواصل غذا و ظهر و شب انار بخورند.
#  خوردن انار مستي را رفع مي کند.
#  انار جهت صفرا و تب صفراوي مفيد است. قبل از غذا ميل شود.
#  پوست و ريشه انار ضد کرم
#  انار معتدل، مقوي، ملين، ادار آور و ضد تشنگي
#  اگر بعد از غذا انار شيرين خورده شود رنگ چهره زيبا و غذا آسان هضم مي شود.
کساني که لاغر هستند خوردن انار براي آنها مفيد است البته نوع شيرين آن
# اگر انار را با عسل مخلوط کرده و هر روز چند قطره در بيني بچکانيد از رشد پوليپ در بيني جلوگيري مي کنيد .
# براي سالمندان بهترين دارو براي تقويت کليه است .
# آب انار خنک کننده است .
# رنگ صورت را شاداب مي کند .
# صدا را باز کرده و گرفتگی صدا را برطرف مي کند .
# براي وزن اضافه کردن انار بخوريد .
# آب انار مقوي قلب و معده است .
# جوشانده پوست ريشه درخت انار کرم معده و روده را از بين مي برد .
#  مقوي معده و کبد است، البته انار شيرين
#  کساني که بيماري قند دارند از انار استفاده کنند.
#  جهت درمان زخمهاي دهان روزي چندبار آب انار ترش را در دهان نگه داشته و مزمزه نماييد.
#  جهت درمان زخم داخل بيني يا گوشت اضافي روي زخمها آب انار ترش مفيد است.
رب انار مقوی بدن و چاق کننده است.
# براي برطرف کردن سوختگي پوست ، گلهاي انار را له کرده و با روغن کنجد مخلوط کنيد و اين پماد را روي قسمت سوختگي بماليد .
# جوشانده پوست درخت و پوست ريشه درخت انار کرم کش است .
# دم کرده گل انار اسهال مزمن را برطرف مي کند .
# دم کرده گلهاي انار را بصورت غرغره براي از بين بردن زخمهاي دهان بکار ببريد .
# براي برطرف کردن دندان درد ، دم کرده ريشه درخت انار را در دهان مزه مزه کنيد .
# براي برطرف کردن بواسير بايد معقد را با جوشانده پوست انار شستشو داد .
# بهترين موقع خوردن انار صبح ناشتا با کمي گلپر است.
# جوشاندة گل انار درمان کنندة پيوره و خون ريزي لثه مي باشد.
# پودر پوست انار براي التيام زخمهاي کهنه مفيد است.
# براي معالجه دمل، كورك، جوش و آلودگي خون ميتوان عدد هفت گل انار را كه غنچه دهن بسته است صبح ناشتا بخورند تا يكسال از بروز عوارض مذكور پيشگيري ميكند.
# کساني که مي خواهند نوزادي زيبا داشته باشند در دوران حاملگي در فواصل غذا و ظهر و شب انار بخورند.
# خوردن انار مستي را رفع مي کند.
# شستشو دادن با مخلوط عصاره آب انار و آب بارهنگ براي درمان زخم ذكر بسيار مفيد است.
# مصرف انار همچنين براي زنان باردار بسيار مفيد است و خطر زايمان زودرس را کاهش مي دهد. مصرف منظم انار مي تواند در رفع مشکلات عصبي و همچنين درمان سنگ کليه و اختلال نعوظ در مردان را بهبود دهد.
# پوست انار در معالجه التهابات موضعي ناشي از وجود نوعي باکتري مقاوم در برابر آنتي بيوتيک ها در بدن، بسيار موثر است.# انار شيرين سرفه را تسکين مي دهد و صدا را باز مي کند (براي کساني که آواز مي خوانند).
# عصارة گل انار و گلاب براي ورم چشم مفيد است. بصورت ضماد با احتياط مصرف شود.
# گل انار با آب بارهنگ براي زخمهاي آلات تناسلي آقايان مفيد است. گل انار + عرق بيد + عرق بيدمشک + عرق کاسني + بارهنگ سپس زخم را بشوييد.
# به جاي گل ما مي توانيم از پي سفيد داخل انار استفاده کنيم.
# جهت درمان زخم داخل بيني يا گوشت اضافي روي زخمها آب انار ترش را بجوشانيد تا غليظ شود، سپس با عسل مخلوط نماييد و بر روي آنها بماليد.
# رب انار مقوي بدن و چاق کننده است.
# رب انار يبوست مي آورد.
# خوردن انار غم و اندوه را از بين مي برد.
# کساني که ميل به خوردن خاک و چيزي ديگر دارند با خوردن رب انار از بين مي رود.
# خانم هاي حامله اگر در دوران حاملگي رب انار بخورند ويار آنها از بين مي رود.
# براي از بين بردن ترشحات سادة زنانگي از دمکردة گل انار روزي  استکان استفاده شود.  گرم گل خشک در  سي سي آب جوش  دقيقه دم کرده، بنوشيد.
# برای کسانی که خروج مقعد دارند پوست انار خشک يا تازه را در آب بجوشانند صاف کرده و بعد از هر بار اجابت مزاج در داخل آب نيمگرم يا سرد آن بنشينند. براي کساني که بواسير دارند اين عمل مفيد است.
# کساني که کرم دارند حدود سه يا چهار گرم پوست انار را با يک ليوان آب گرم ميل نمايند. بهتر است يبوست نداشته باشند اگر چنانچه يبوست دارند يک روز قبل از خوردن پودر پوست انار مسهل يا سوپ هاي ملايم بخورند و  ساعت بعد از خوردن پودر پوست انار مقداري سوپ ميل شود.
# کساني که کم خون هستند يا احساس خستگي زياد مي کنند از دم کرده يا جوشاندة برگ انار به عنوان چاي استفاده ( گرم در  سي سي آب) کنند.
# دم کردة برگ انار ميگرن را برطرف مي نمايد.  عصر و آخر شب يک ليوان ميل شود.  گرم گل انار در يک ليوان آب جوش دم کرده.
# براي درمان کرم کدو بين  تا  گرم پوست خشک کردة ريشه با ساقة انار را در  ليوان آب به مدت  شبانه روز خيس کرده سپس با حرارت ملايم آن را جوشانده تا آب به يک ليوان برسد، سپس صاف نموده در  يا  نوبت با کمي عسل مخلوط کرده ميل شود. بعد از آن بيمار هنگام اجابت مزاج بر روي يک ظرف آب نيم گرم بنشيند تا کاملاً کرم کدو که همانا سر آن مي باشد دفع گردد زيرا اگر سر آن باقي بماند مجدداً رشد مي نمايد. اما براي از بين بردن کرم کدو داروهاي شيميايي البته زير نظر پزشک بهتر است.
# در موقع خوردن جوشانده پوست انار از خوردن روغن کرچک خودداری شود. زيرا ممکن است ايجاد مسموميت نمايد.
# جوشاندة پوست انار جهت ترشحات سفيد خانم ها مفيد است.
# از ترکيب گلهاي له شدة انار با روغن کنجد براي سوختگي استفاده مي شود.
# طبع انار سرد و تر است.
# پوست آن سرد و خشک است.
# انار شيرين طبيعت سرد، معتدل و کمي تر دارد.
# انار توليد کنندة اخلاط صالح است. همانا دو گونه خلط وجود دارد يکي مفيد و ديگر غير مفيد که انار توليد کننده نوع مفيد آن است.
# برای رفع درد سینه یا سرفه خشک سر انار را سوراخ کرده سپس روغن بادام شيرين داخل آن ريخته و روي آتش بگذارند تا روغن جذب شود آن گاه بخورند بسيار خوب است.
# کساني که مزاج گرم دارند انار ترش براي آنها مفيد است.
# اگر انار با دانه خورده شود از صدا کردن شکم جلوگيري مي کند.
# کساني که بيماري قند دارند از انار استفاده کنند.
# انار ميوه اي خوشمزه و شفابخش است. دليل خاصيت شفابخشي انار وجود مقدار زيادي ويتامين C و ديگر ويتامين ها مانند ويتامين B2 ،B1 و B6 است. همچنين وجود پتاسيم و منيزيم در انار، مي تواند عاملي براي تصفيه خون باشد.
# در قديم از پوست اين میوه در صنايع رنگ رزی و همچنين از برگ چوب درخت اين ميوه نيز براي علاج برخي بيماري ها استفاده مي شده است.
# گاهي در اثر زياده روی در بعضی اغذيه يا ادويه هاي تند خروج ادرار با سوزش همراه مي شود. و يا ممکن است خون آلوده شود که در هر دو حالت بايد با آب انار يا رب انار مداوا گردد.
# افرادی که به گلو درد مبتلا مي شوند مي توانند گل انار و يا پوست ميوه ي آنرا که داراي مقدار تانن و اسيدهاي آلي ضدعفوني کننده مي باشد با مقداري برگ، مورد و پوست خشخاش جوشانده و آب آنرا صاف کرده روزي چند بار غرغره نمايند تا همراه با داروهاي خوراکي به سرعت بيماري را بهبود بخشد. چنانکه بيمار مبتلا به کرم کدو و يا آسکاريس يا انگل هاي ديگري در دستگاه گوارش باشد. مي تواند مقدار شش مثقال از پوست ريشه ي درخت انار را به مدت سه روز ناشتا هر روزي دو مثقال جوشانده و ميل نمايد.
# افرادي که در اثر ضخم يا ديگر ناراحتي هاي معده استفراغ شديد و مداوم مي کنند و هرچه مي خورند بالا مي آورند اگر انار را با پوست بالاي آتش گذاشته و کباب کنند سپس آب آنرا بخورند استفراغ آنان قطع مي شود و بعد از رفع استفراغ بايد چند روزي عسل را در آب گرم حل کرده بخورند تا معده و اثني عشر را پاک کند تا به تدريج به خوردن غذا اقدام کنند و از معجون ريوند نيز استفاده کنند البته بعد از اعمال فوق.
# براي مصارف دارويي از گل ، برگ ، پوست درخت ، پوست ريشه و دانه انار استفاده مي شود .
# جوشانده پوست و گل انار به علت داشتن تانن قابض است و در موارد اسهال خوني و خونريزيهاي شديد استعمال ميشود. همچنين دانه خشك كرده انار قابض بوده و در اسهال حاد به كار مي آيد.
# جوشانده پوست انار براي برطرف ساختن ورم لوزتين، مكث زبان كوچك ، سستي لثه و مجراي تنفس مفيد است.(بصورت غره غره ۳۰ تا ۶۰ گرم در يك ليتر آب)
# آب انار ترش زخم داخل بينی ، گوشت اضافي زخم ها و درد گوش را معالجه ميكند، به اين منظور بايد انار ترش را بجوشانند تا غليظ شود با كمي عسل مخلوط كرد و سپس به زخم بيني يا گوشت زيادي يا اطراف گوشي كه درد ميكند بمالند.
# گل انار اسهال ساده را برطرف ميكند، براي اين منظور بايد گل انار را به صورت جوشانده يا دم كرده تهيه نمود و مانند چاي با كمي شكر روزي سه فنجان ميل كرد.
# ماليدن جوشانده يا دم كرده كنستانتره آب انار براي التيام جراحات مؤثر است . جوشانده پوست انار خونريزي بواسير و امراض مقعد را معالجه ميكند.براي اين منظور بيمار در طشت محتوي جوشانده پوست انار مينشيند و يا پس از اجابت مزاج هر دفعه مقعد خود را با جوشانده پوست انار بشويد.
# مصرف و دم كرده يا جوشانده برگ انار به صورت چاي ضد استفراغ، اشتهاآور و مقوي معده است.
# درد نيمه سر (ميگرن) با خوردن دم كرده يا جوشانده برگ درخت انار درمان ميشود. مصرف دم كرده يا جوشانده برگ انار مانند چاي كم خوني ، ضعف شديد پس از بيماريها و خستگي شديد را برطرف ميسازد.
# براي معالجه قی های خونی ميتوان انار ترش و شيرين را سوزانيد و با مقداري عسل مخلوط نموده و بر روي شكم ماليد.
# سورمه سائيده انار پخته براي جلوگيري از ريزش آب چشم مفيد است.
# براي درمان اسهال و زخم روده ميتوان مقداري جو را نيم كوب كرده و به همان اندازه برنج مخلوط، با آب انار بپزند پس از صاف كردن آن را تنقيه كنند.

خواص انار از زبان معصومین

پيامبر خدا (ص):” انار بخوريد زيرا هيچ دانه اي از آن در معده جاي نمي گيرد ،مگر اين که چهل روز قلب را نوراني مي سازد وشيطان را برون مي راند .

امام علي (ع):”درهر دانه انار چون درمعده جاي مي گيرد ،حياتي براي قلب و فروغي براي نفس است و شيطاني را که وسواس نام دارد چهل شب بيمار مي کند .

امام صادق (ع):” چهار چيز ،طبع را اعتدال مي بخشد انارسوراني ،خرماي نارس پخته شده ،بنفشه و کاسني .

امام صادق (ع):”هرکس در هنگام خفتن يک انار بخورد ،تا صبح جانش در امان است .

امام صادق (ع) :”برشما باد انار ؛چرا که هيچ گرسنه اي آن را نمي خورد ،مگر اين که وي را بسنده است و هيچ سيري آن را نمي خورد ،مگر اين که غذا را بروي گوارا مي سازد .

حضرت علي(ع) مي فرمايند: به کودکان خود انار دهيد تا زودتر به سخن آيند.

امام صادق (ع):” هرکس انار بخورد انار شيطان وسوسه را از او دور مي سازد .

امام صادق (ع):” هر کس يک دانه از انار بخورد ،آن يک دانه شيطان وسوسه را تا چهل روز زمينگير مي کند .

پيامبر خدا (ص):”انار مهتر همه ميوه هاست و هر کس يک انار بخورد ،چهل پگاه شيطان خويش را به خشم مي آورد .

امام صادق (ع):”ميوه صد وبيست گونه است و مهتر همه آنها انار است .”

پيامبر خدا (ص):” هر کس اناري را کامل بخورد ،خداوند قلب او را چهل شب نوراني مي دارد .

امام رضا (ع):”انار شيرين و ترش بمک ؛چرا که انسان را نيرو مي دهد و خون را زنده مي سازد .

پيامبر خدا (ص):”انار را با پيه آن بخوريد ؛چرا که شست و شو دهنده معده است . ”

امام علي (ع):”اناررا با پيه بخور چرا که معده را پاک مي کند و هيچ دانه اي د رمعده انسان مسلمان جاي نمي گيرد مگر اين که آن را روشن مي سازد و تا چهل پگاه شيطان و وسوسه را از آن دور مي سازد .

امام علي (ع):”انار راباپيه اش بخور چرا که زرد شدگي دندان و بدبويي دهان را از بين مي برد و انسان را پاک مي کند . ”

امام صادق (ع):” انار را با پيه اش بخور چرا که معده را پاک مي کند و ذهن را افزون مي سازد.

امام صادق (ع) مي فرمايند: بخوريد انار را با پرده هاي وسط آن تا معده را صيقل دهد و هوش را زياد کند.

امام کاظم (ع):” هرکس روز جمعه يک انار بخورد آن انار ،دل اورا تا چهل پگاه نوراني مي دارد اگر دو انار بخورد تا هشتاد روز و اگر سه انار بخورد تا صد و بيست روز و نيز وسوسه شيطان ازاو دور مي شود و هرکس وسوسه شيطان از اودور شود ،خداوند را نافرماني نمي کند و هر کس خداوند را نافرماني نکند خداي اورا به بهشت در مي آورد .

امام کاظم (ع):” از جمله چيزهايي که آدم به فرزندش سفارش کرد ،اين بود که به وي فرمود :”برتوباد انار ،اگر گرسنه شدي و آن را بخوردي بسنده ات کند و اگر در حالي که سير بودي آن را خوردي غذا رابرتو گوارا سازد . ”

امام صادق (ع):” برشما باد انار شيرين آن را بخوريد چرا که هيچ دانه اي از آن به معده مؤمني در نمي آيد مگر اين که بيماري اي از آن ريشه کن مي کند و شيطان وسوسه را از او دور مي سازد .

امام عسکري (ع):” انار بخور چراکه خون را فرو مي نشاند و آنرا در درون تصفيه مي کند .

امام صادق از انار شيرين ياد کرد و فرمود :”ترش و شيرين در شکم سازگارتر است “.

احتیاط در مصرف انار

خوردن انار برای مبتلايان به زخم معده و روده جايز نيست و برای افراد سرد مزاج زيان بخش می باشد و همچنین موجب کاهش جاذبه کبد میگردد. افراط در خوردن انار باعث يبوست – ناراحتی معده و زبر شدن گلو ميشود در ضمن افرادی که مبتلا به ناراحتی ریوی مي باشند در مصرف انار احتياط کنند. اشخاصی که دارای طبع سرد و تر هستند بعد از خوردن انار کمی زنجبيل با نبات بخورند. کسانی که زخم معده دارند انار ترش ممنوع است. به طور کلي زياده روی در مصرف انار ترش امکان به وجود آمدن زخم معده را دارد. رب انار يبوست مي آورد. در موقع خوردن جوشانده پوست انار از خوردن روغن کرچک خودداری شود. زيرا ممکن است ايجاد مسموميت نمايد. انار ترش نيروی جنسی را کاهش مي دهد.

ارزش غذایی انار

ارزش غذایی در هر صد گرم انار
کالری >>>>>> 83
چربی >>>>>> 1٫۲ گرم
کلسترول >>>>>> 0
سدیم >>>>>> 3 میلی گرم
پتاسیم >>>>>> 236 میلی گرم
کربوهیدرات >>>>>> 19 گرم
پروتئین >>>>>> 1٫۷ گرم
کلسیم >>>>>> 1 درصد
منیزیم >>>>>> 3 درصد

نکاتی جهت خريد و نگهداری انار

هنگام خريد و نگهداری انار چه نكاتی را باید رعایت كنید؟

* انار تازه را میشود در دمای اتاق و البته در محيطی تاریك و خنك، تا يك هفته نگه داشت.

* شپشك، شته و كنه آفت‌ های مهم انار هستند اما «كرم گلوگاه» اصلی ترين دشمن اين ميوه است كه واقعا از گلوگاه انار وارد میشود و خرابكاری مي‌كند. بدترين مسئله‌اش هم اين است كه سخت مي‌شود حريفش شد. اما بعضي انارها ذاتا نسبت به اين كرم مقاوم‌اند. لذا هنگام خريد، اول به گلوي انار نگاه كنيد؛ اگر سياه باشد، احتمال وجود كرم گلوگاه در آن زياد است.

* برای نگهداری انار به مدت طولانی تر ميیتوانيد آن را لای كاغذ روزنامه پيچيده و در سبد چوبي در جايي دور از آفتاب و خنك مثل زيرزمين، از سقف آويزان كنيد. البته در بازار كاغذ های مخصوصی آغشته به مواد نگهدارنده هم وجود دارند.

* برای نگهداری بيشتر، بايد انار ترک خورده را توي يخچال گذاشت. اين‌طوری، تا ۲ هفته می شود انار سالمی داشت.

* آنهايي كه میخواهند انار تابستان را براي زمستان‌ انبار كنند، چاره‌اي ندارند جز اينكه دانه‌هاي آن را در ظرف درداري، در فريزر بگذارند. تجربه نشان مي‌دهد تا ۶ ماه مي‌شود از سلامت دانه‌هاي انار مطمئن بود.

* هميشه بهتر است انار را تازه بخريد، به‌ ويژه در فصل پاييز، چون از ابتداي اين فصل، زمان برداشت انار شروع مي‌شود. انار حتي بعد از رسيدن كامل، تا ۲ ماه مي‌تواند روي درخت سالم بماند.

* انار اصولا ميوه ماندگاری است، به شرطی كه در محيطي مناسب نگهداری شود. محيط مرطوب، حتي اگر يخچال باشد، باكتري‌ها و قارچ‌های پوسته انار را فعال میكند و كپك میزند؛ پس انار را در ظرف دردار يا پلاستيكی – كه رطوبت را حفظ میكند – نگه نداريد.

همچنین بخوانید:

برچسب ها :